مهمترین تاثیرات سمپلینگ دیجیتال روی کسب و کارها چیست؟
بازاریابی دیجیتال، هزارتوی پیچ در پیچی است که اگر سر هر پیچ، صاحبان کسبوکار نتوانند بهترین تصمیم را در لحظه بگیرند، از قافله رقابت عقب میمانند. شاید با خواندن جمله قبل پیش خودتان فکر کنید که حتماً این مقاله درباره ضرورت حضور کسبوکارها در فضای آنلاین، راهاندازی سایت و … است؛ اما در این مقاله میخواهیم از سمپلینگ دیجیتال (Digital product sampling) بگوییم، یکی از ابزارهای مفید برای بازاریابی در دنیای دیجیتال که ضرورت حضور کسبوکار شما در فضای آنلاین را پررنگتر میکند. تاثیرات سمپلینگ دیجیتال روی کسب و کارها ، از آنچه فکرش را میکنید خیلی بیشتر است.
این مقاله به شما ثابت میکند که چرا بهجای روشهای سنتی بازاریابی، باید به سراغ سمپلینگ دیجیتال بروید. به کارگیری سمپلینگ دیجیتال به عنوان یک روش نوین در بازاریابی، گوی سبقت را به دستان شما بازمیگرداند.
کرونا و تاثیرات سمپلینگ دیجیتال روی کسب و کارها
همهگیری کرونا تقریباً به پایان رسیده و بسیاری از ابعاد دنیای بعد از کرونا نسبت به قبل از آن تغییر کرده است. تجارت الکترونیک هم از این قضیه مستثنا نیست. در تحقیقاتی که بهتازگی انجام شده، آمار جالبی به دست آمده که نشان میدهد تمایل صاحبان بیزینسها و مصرف کنندگان به خرید و فروش آنلاین بیشتر شده است. تا جایی که در دوران کرونا، بیش از 1.79 میلیارد نفر خرید آنلاین انجام دادهاند و 70% کسبوکارهای کوچک و متوسط هم تصمیم گرفتند در حوزه آنلاین فعالتر باشند.
استفاده از روشهای مدرنی مثل سمپلینگ دیجیتال، به کسب و کار شما کمک میکند تا حضور موفقتری در فضای دیجیتال داشته باشد. همچنین این روش، یک مزیت رقابتی برای شما خواهد بود، چرا که به مشتریان خود حس ارزشمندی و اعتماد میدهید.
با چند روش میتوانید تاثیرات سمپلینگ دیجیتال را ببینید؟
یکی از روشهای کسب رضایت مخاطب هدف، استفاده از سمپلینگ است. این روش یکی از قدیمیترین و مؤثرترین روشهای بازاریابی به شمار میرود. در بازار پر رقیب کسبوکارهای آنلاین، تاثیرات سمپلینگ دیجیتال روی کسبوکارها بیشتر است، چرا که به شما کمک میکنند تا جامعه مخاطبان هدف خود را بهدرستی بزرگتر کنید.
اگر کسبوکار شما در فضای آنلاین حضور ندارد و حضور در این فضا در سیاستهای فعلی شما جایی ندارد، باز هم از سمپلینگ دیجیتال غافل نشوید. چون امروزه کمتر کسی است که از اینترنت برای ساده کردن کارهای روزمره، استفاده نکند. رساندن نمونه محصولات بهصورت آنلاین به دست مصرف کننده، چشمشان را با برند شما آشناتر میکند. اگر کمپین سمپلینگ دیجیتال شما موفق باشد، شما انتخاب آنها در خرید حضوری بعدی خواهید بود.
پیش از بررسی مهمترین مزایای سمپلینگ، باید با 2 روش انجام آن آشنا شوید:
1. قرار دادن سمپل محصولات در بستر آنلاین فروشگاهتان
این مدل سمپلینگ محصولات، بیشتر مناسب مشتریان بالفعل شما است؛ یعنی کسانی که قبلاً از شما خرید کردهاند یا به طریقی با پلتفرم فروش شما آشنایی دارند. در این روش، شما نمونه محصول را در کنار سایر محصولات در سبد خرید جدید مشتری قرار میدهید. این سمپل، حکم نوعی هدیه را دارد و مشتری حس میکند که در ازای انجام یک حرکت ارزشمند، آن را دریافت کرده است.
مزیت این کار این است که وفاداری مشتریهای قدیمی شما، بیشتر میشود. همچنین با توجه به سابقه خرید مشتری و بررسی علاقهمندیهایش، میتوانید سمپل محصول را بهصورت مجزا و در قالب یک پک هدیه، به دستش برسانید. این روش معایبی هم دارد که در ادامه میبینید:
- این کار نیاز به بررسی و تحلیل روانشناختی مشتریان و برقراری ارتباط مستقیم با آنها دارد.
- سبدهای خرید قبلی مشتری، ملاک مستحکمی برای شناخت علایق مشتری نیست.
- در این روش امکان شناخت مشتری بالقوهای که هنوز از شما خرید نکرده، وجود ندارد. شما باید به امید معرفی شدنتان توسط مشتریان قبلی، بنشینید.
- در این روش، به ندرت میتوانید بازخورد واقعی مشتری را بفهمید، چرا که معمولا راهی برای گرفتن آن وجود ندارد.
- در این روش سمپلینگ، مشتری احساس میکند که خرید کردن بعد از دریافت نمونه محصول، یک اجبار است و احتمالا دیدش نسبت به برند شما عوض میشود.
2. از یک پلتفرم سوم استفاده کنید
در این مدل، شما میتوانید از یک پلتفرم سومی که واسطه بین شما و مشتری هدفتان است استفاده کنید. فعالیت این سایتها کاملاً مبتنی بر دادههایی است که از تحلیل روانشناختی کاربرانشان به دست آورند.
با این روش، شما ریسک کمتری را برای سمپلینگ دیجیتال تحمل میکنید. چرا که علاوه بر کاهش هزینههای سمپلینگ، بخشی از تحقیقات بازار را به این سایتها واگذار میکنید. همچنین مشتریان جدیدی به دست میآورید که مخاطب هدف شما هستند و محصول برای آنها طراحی شده است. تاثیرات سمپلینگ دیجیتال روی کسب و کارها بهمراتب بیشتر از سمپلینگ سنتی محصول است.
در این روش، شما به مشتری این حس را میدهید که خودش و نظراتش اهمیت دارند. به همین دلیل در خرید بعدی، نام برندتان در صدر لیست اولویت بندی ذهنی مشتری، قرار می گیرد.
مهمترین تاثیرات سمپلینگ دیجیتال روی کسب و کارها
در مقام مشتری، ما معمولاً به خرید محصولاتی عادت داریم که قبلاً امتحانشان کردهایم و آنها از این امتحان سربلند بیرون آمدهاند. ما این محصولات را بر اساس کیفیت، قیمت و سازگاری با نیازهایمان انتخاب میکنیم. به همین دلیل، این محصولات نقطه امنی را برای ما ایجاد کرده و ریسک خرید محصولات جدید و ناشناخته را کمتر میکنند.
داستان سمپلینگ دیجیتال برای تولیدکنندگان از همین نقطه امن آغاز میشود. چرا که هدف از برگزاری کمپینهای سمپلینگ دیجیتال، شناختن بازار هدف، سقف بودجه، سلایق و نیازهای مشتریان این بازار است. وقتی که تولیدکننده از این پارامترها به صورت علمی و مدون مطلع شود، میتواند محصولی را تولید کند که اعتماد مشتریان را جلب میکند و در سبد خرید بعدی مشتری، جای محصول رقیب را میگیرد.
پلتفرمهای واسطه سمپلینگ دیجیتال، از طریق ارتباط مستقیم با مشتریان احتمالی شما و تحلیل دادههایی که از بازخورد آنها در مورد نمونه محصولات مشابه به دست میآورند، سبدی از سمپل محصولات شما را برای او تهیه میکنند. همچنین آنها سمپلینگ محصول شما را مطابق با مشتریان هدف آن و اهداف بیزینس شما، انجام میدهند.
1. سمپلینگ دیجیتال و کاهش هزینهها
برای اکثر کسبوکارها، سمپلینگ محصولات به روش سنتی، هزینههای زیادی دارد:
- در نظر گرفتن زمان مناسب برای تحویل سمپل و برگزاری ایونتهای مختلف برای معرفی محصول جدید. برگزاری این رویدادها هزینههای بالاسری و جانبی زیادی مثل استخدام نیرو برای تحویل سمپل، تهیه بنر و … را به دنبال دارد.
- هزینه حمل و نقل و رساندن آن به دست مشتری که گاهی از هزینه تهیه سمپل بیشتر میشود.
- عدم شناخت کافی از مشتریانی که سمپل به دستشان میرسد و ضعیف شدن احتمال پیدا کردن مشتری واقعی
همه این دلایل، نشاندهنده تاثیرات سمپلینگ دیجیتال روی کسب و کارها از منظر اقتصادی است. با سمپلینگ دیجیتال، کسبوکارها مطمئن میشوند که با شناخت کامل و صرف هزینه کمتر، سمپل محصول به دست مشتری مناسبش میرسد.
2. سرمایهگذاری روی آینده
73% از مصرفکنندگان سمپل، مشتریان آینده شما هستند. همانطور که قبلاً گفتیم، در نظر گرفتن سمپل محصول برای مشتری یکی از سنتیترین روشهای بازاریابی است و اعتماد اولیه او را جذب میکند. اهمیت این موضوع بهخصوص در مورد کسبوکارهای مربوط به اقلام آرایشی، بهداشتی و خوراکی بهمراتب بیشتر است. چرا که اکثر مشتریان آنها ترجیح میدهند قبل از خرید این محصولات و پرداخت هزینه، یکبار آن را بهصورت رایگان امتحان کنند.
سمپلینگ دیجیتال، به برندهای آرایشی و خوراکی کمک میکند تا اسمشان در یادها بماند و محصولشان در لیست خرید بعدی مشتری قرار بگیرد. این نوع از تأثیرات سمپلینگ دیجیتال روی کسب و کارها، سرمایهگذاری روی آینده است.
3. کاهش پسماند و کمک به محیطزیست
قطعاً تولید سمپل برای تعداد انبوهی از مشتریانی که نمیشناسید و انگیزه و هدفشان را نمیدانید، دور ریز زیادی دارد. در سمپلینگ سنتی شما چارهای جز تولید انبوه ندارید، چرا که عامل شانس در این روش سمپلینگ تأثیر زیادی دارد. جدای از دور ریز سمپل توسط مشتریان کمتر علاقهمند، پوسترها، بنرها و … نیز برای کمپین بعدی کاربرد نخواهد داشت و باید آنها را دور بریزید.
4. سمپلینگ دیجیتال محصول، مشتریان شما را خوشحال میکند
زمانی که شما سمپل محصول را درب خانه به مشتری تحویل میدهید، درصد رضایت او از برندتان را افزایش میدهید. این کار به برند شما شخصیتی میبخشد که راحتی و امنیت خاطر مشتری برایش مهم است. چونکه استفاده از سمپل در محیط خانه، قطعاً آرامش بیشتری را نسبت به بیرون در پی دارد. یک بستهبندی زیبا برای بسته سمپل ها، آن را تبدیل به یک هدیه منحصربهفرد میکند.
مشتری خوشحال، قطعا بهصورت حضوری و آنلاین، برند شما را به دیگران توصیه میکند. این موضوع تاثیرات سمپلینگ دیجیتال روی کسب و کارها را افزایش میدهد.
5. بهینه کردن محصول، بدون هزینه و قبل از تولید انبوه!
نظرات مشتریانی که سمپل محصول را امتحان میکنند، بهترین راه برای بهینه کردن محصول نهایی است. این کار شما را از سعی و خطا و ریسک کردن روی سرمایهتان دور میکند. چرا که محصول نهایی شما، به دست همان مخاطب هدفی میرسد که قبلاً آن را استفاده کرده و نسخهای که مطابق با انتظارات او طراحی شده را حتماً میخرد.
پیکاپک پلتفرم سومی که هوای شما را دارد
پیکاپک به شما این فرصت را میدهد که نمونه محصولاتشان را به صورت گسترده در اختیار گروه مخاطب مورد نظرتان قرار دهید و با بهرهمندی از زیرساختی هوشمند و سیستماتیک، بتوانید در سریعترین زمان ممکن از تجربه استفاده گروه مخاطبان درباره محصولات مورد نظر آگاه شوید و نهایتا جایگاه محصول و برند خود را از زاویه دید مصرفکننده بشناسید.
پیکاپک این فرآیند را به نحوی انجام میدهد که دغدغههای شما برای تصمیم گیری های مهم در کسب و کار با روش های علمی و داده محور رفع شود. پلتفرم پیکاپک با استفاده از تکنولوژی روز دنیا مسیر حرکت شما برای حضور در بازار آینده کالاهای مصرفی را هموار میکند.
به این ترتیب، شما با خیال راحت و با صرف هزینه کمتر، محصولات و برند خود را به مشتریان معرفی میکنید و مطمئن میشوید که کالای شما به دست همان مشتریای میرسد که با دیدن آن خوشحال میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات پیکاپک، به صفحه «پیکاپک چه کار می کنه» مراجعه کنید.
در این مقاله، شما با مزایای سمپلینگ دیجیتال و تاثیرات سمپلینگ دیجیتال روی کسب و کارها آشنا شدید. مزایایی مثل کاهش هزینه، پیدا کردن راحتتر مشتری هدف، کاهش دور ریز، تبدیل سرنخ به مشتری و افزایش رضایت او. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برگزاری کمپینهای سمپلینگ دیجیتال، به صفحه تماس با ما که لینک آن در انتهای این صفحه قرار دارد، مراجعه کنید.
Comments are closed