به زبان ساده، سمپلینگ سنتی محصول یعنی ارائه یک نمونه کوچک و رایگان از محصول به مشتری. هدف از این کار، فراهم کردن تجربه استفاده از محصول پیش از خرید و ایجاد حس اعتماد و ارزشمندی در مشتری است. در حقیقت، سمپلینگ سنتی همان چیزی است که همه ما حداقل یک‌بار در زندگی‌مان تجربه کرده‌ایم؛ آن هم هنگامی که گذرمان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌های بزرگ یا مراکز خرید افتاده است. نماد سمپلینگ سنتی، همان آقا و خانم یونیفرم پوش و خندانی هستند که هنگام ورود به چنین مراکزی، سمپل یک محصول را به رهگذران تعارف می‌کنند.

سمپلینگ سنتی محصول یکی از موفق‌ترین روش‌های بازاریابی و ارزیابی ذائقه مشتری است. اگر قصد امتحان کردن این روش را دارید، این را بدانید که این روش، مزایا و معایبی دارد که در این مقاله، با آن آشنا خواهید شد. البته پیش از هر چیز، باید با تعریف و نحوه کارکرد آن آشنا شوید.

 

سمپلینگ سنتی چیست؟

همه آن‌هایی که در سال‌های ابتدایی دهه 80 شمسی به مراکزی مثل کانون زبان ایران در خیابان وصال رفت و آمد داشتند، احتمالاً یکی از موفق‌ترین کمپین‌های سمپلینگ سنتی در ایران را به خاطر دارند. عصرها یک ون قرمز رنگ که لوگوی شرکت نستله و برند نسکافه روی آن نقش بسته بود، در کوچه کناری کانون زبان پارک می‌کرد و تعدادی جوان که تی‌شرت‌های همرنگ برند نسکافه را به تن داشتند، به رهگذران نسکافه آماده و داغ تعارف می‌کردند؛ آن هم در لیوان‌های یک‌بارمصرفی که همان آرم و لوگو را داشت. موفقیت این کمپین و کیفیت بالای سمپل ها به حدی بود که برخی به بهانه گرفتن این سمپل، عصرها سری به محدوده خیابان وصال می‌زدند.

سمپلینگ سنتی، نوعی بازاریابی حسی است. بازاریابی حسی یعنی این که مشتری از طریق حواس پنج‌گانه خود با محصول شما ارتباط برقرار می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود که مشتری بتواند پیش از خرید محصول، حس آشناپنداری و صمیمت با برند شما برقرار کند؛ یعنی همان حسی که عابران خیابان وصال شیرازی در دهه 80، نسبت به برند نستله و هنگام مشاهده محصولات آن در فروشگاه‌ها، داشتند. 

این روش بازاریابی، بیشتر برای برندهای تولید کننده کالای FMCG یا زود مصرف کاربرد دارد. اگر از تولیدکنندگان چنین کالاهایی هستید، می‌توانید مشتریان رقبا را با استفاده از این روش، به راحتی هدف قرار دهید.

 

تاثیر سمپلینگ سنتی محصول

 

استفاده از سمپلینگ سنتی محصول چقدر روی کسب و کار شما تاثیر دارد؟

در دنیای امروز کمتر کسی با اینترنت بیگانه است و همین موضوع باعث شده تا اکثر کسب و کارها در فضای مجازی هم فعال شوند. با گسترش تجارت آنلاین، روش‌های بازاریابی نیز دیجیتال شده اما برخی از روش‌های سنتی مثل سمپلینگ سنتی، هنوز جواب می‌دهد.

 

آمارها در مورد سمپلینگ سنتی چه می‌گویند؟

در سال 2005، استفاده از سمپلینگ سنتی باعث شد که میزان فروش سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای مارش در آمریکا، نسبت به سال قبل 50 درصد افزایش پیدا کند. سمپلینگ سنتی در سوپرمارکت‌ها باعث می‌شود که مشتری پیش از خرید، محصولی که در فروشگاه وجود دارد را تست کند و به‌احتمال زیاد آن را بخرد. چون که بر اساس آمارها، 53 درصد مشتریانی که سمپل یک محصول را امتحان می‌کنند، حتماً آن را می‌خرند و 43 درصد آن‌ها، به برند جدید وفادار می‌شوند. البته وفاداری مشتریان در بازار کالاهای زود مصرف پایین است و احتمالاً این اعداد در بازار CPG بالاتر هم می‌رود.

 

سمپلینگ سنتی در فضای مجازی هم تاثیر دارد

 اگر بخواهید تأثیر سمپلینگ محصول در فضای مجازی را بدانید باید شما را در جریان نتایج تحقیقی که به‌تازگی و در سال 2021 انجام شده، قرار دهیم. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که 88 درصد مشتریان، ایده دریافت سمپل را دوست دارند، نیمی از آن‌ها علاقه‌مند به نوشتن نقد در مورد آن هستند و به‌احتمال زیاد یک‌سوم آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی در مورد محصول شما پست می‌گذارند.

شاید عدد اول در این آمار، به نظر شما چندان ارزشمند نباشد، اما نباید از آن غافل شوید. چرا که این 88 درصد، مشتریان احتمالی شما در آینده هستند. افزایش آگاهی از برند، کمترین نتیجه این عدد است.

 

سمپلینگ سنتی چه انواعی دارد؟

درست است که لفظ سنتی به عبارت سمپلینگ سنتی چسبیده است، اما این موضوع به این معنی نیست که این شکل از سمپلینگ فقط به یک روش و به‌وسیله قرار دادن یک کانتر در فروشگاه‌های بزرگ انجام می‌شود. سمپلینگ سنتی محصول روش‌های دیگری هم دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

 

1.       سمپل هایی که توسط متخصص توصیه می‌شوند

منظور از متخصص در اینجا، پزشک یا کارکنان داروخانه است. این افراد بر اساس سابقه درمانی یا خریدهای قبلی شما، سمپل یک محصول جدید را به شما توصیه می‌کنند. این سمپل معمولاً تکمیل‌کننده درمان شما است یا بر اساس علایق شما پیشنهاد می‌شود.

 

2.      اشانتیون یا هدیه خرید

در جامعه ما منظور از اشانتیون، هر شکل کوچک‌شده از یک محصول است که مجانی اهدا می‌شود. گاهی اوقات هم به هدایای کوچکی که توسط فروشنده به سبد خرید اضافه می‌شود، اشانتیون می‌گویند. این هدایا ممکن است خود به‌تنهایی کالایی مستقل و قابل فروختن باشند.

با افزایش اقبال مردم به خرید آنلاین، معمولاً کسب و کارهای این اشانتیون یا هدیه را به همراه سایر خریدها برای مشتری ارسال می‌کنند. هدف از ارسال آن، افزایش وفاداری مشتری یا ترغیب کردن او به خرید کالایی است که نمونه آن را در سبد خرید قبلی قرار داده‌اند.

 

3.     سبد هدیه

سبدهای هدیه معمولاً حاصل همکاری چند شرکت است که اهداف مشترکی دارند و خدمات آن‌ها در یک حوزه ارائه می‌شود. به‌عنوان مثال، مسافران VIP یک هتل، ممکن است در بدو ورود یک سبد هدیه حاوی بروشور و کد تخفیف از یک آژانس مسافرتی محلی دریافت کنند. در چنین سبدهایی معمولاً شامپو و کرم ضد آفتاب نیز وجود دارد.

 

تفاوت سمپلینگ سنتی و سمپلینگ دیجیتال

 

سمپلینگ سنتی چه تفاوتی با سمپلینگ دیجیتال دارد؟

اضافه شدن کلمه سنتی به عبارت «سمپلینگ»، به دلیل به وجود آمدن یک روش جدید با نام سمپلینگ دیجیتال است. سمپلینگ دیجیتال نقطه مقابل سمپلینگ سنتی نیست و در اصل نوع مدرن و آنلاین این روش محسوب می‌شود.

در سمپلینگ دیجیتال محصول، خبری از حضور فیزیکی در فضای فروشگاه‌های بزرگ نیست و سمپل محصولات شما، درب منزل به مشتری هدف شما تحویل داده می‌شود. پروسه سمپلینگ دیجیتال، همانند سایر کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ است و از هدف‌گذاری و مشخص کردن مشتری هدف توسط شما شروع و به بررسی بازخوردها و نظرات مشتری ختم می‌شود.

 

مهم‌ترین تفاوت‌های سمپلینگ سنتی محصول و سمپلینگ دیجیتال

 

  1.   مهم‌ترین تفاوت بین سمپلینگ سنتی و دیجیتال، انتخاب هوشمندانه مشتریان هدف است. با استفاده از سمپلینگ دیجیتال، شما می توانید جامعه هدف (target group) بزرگتری بسازید، زیرا جامعه آماری شما دیگر محدود به بازدیدکنندگان یک پاساژ یا فروشگاه بزرگ نیست و تمامی افراد از سراسر کشور می‌توانند برای دریافت سمپل‌های شما، ثبت‌نام کنند. 
  2. دومین تفاوت، اعتبار داده است. داده‌های حاصل از کمپین‌های سمپلینگ دیجیتال به مراتب معتبرتر هستند و قابلیت اتکای بیشتری دارند، چرا که از جامعه‌ای به دست آمده‌اند که اندازه آن، هوشمندانه و به دلخواه شما انتخاب شده‌ است و می‌تواند منحصر به فرد باشد. 
  3. مدیریت هزینه، تفاوت بعدی را ایجاد می‌کند. در سمپلینگ دیجیتال، هزینه‌های شما مطابق با جامعه هدف انتخابی شما صرف می‌شود، نه برای تعداد زیادی از افراد که ممکن است جامعه هدف شما نباشند که مانند هر کمپین دیجیتال دیگری نتایج این مصرف هزینه کاملا قابل بررسی است.
  4. تنها برتری سمپلینگ سنتی نسبت به سمپلینگ دیجیتال، امکان ارتباط چهره به چهره با مشتری و توضیح عملکرد و مزایای محصول از نزدیک است. البته در سمپلینگ دیجیتال برای این معضل چاره ای وجود دارد و آن هم استفاده از بروشورهای آنلاین و تعبیه QR Code برای هدایت مشتری به سمت آموزش‌های صوتی، تصویری و متنی است. مزیت بزرگ این راه‌حل، امکان جمع‌آوری لید و تبدیل آن‌ها به مشتری بالفعل است. 

 

مزایا و معایب سمپلینگ سنتی چیست؟

در تشریح تفاوت‌های سمپلینگ سنتی و دیجیتال، به مزایای اصلی سمپلینگ سنتی محصول پرداختیم، اما در این بخش بار دیگر آن‌ها را مرور می‌کنیم:

 

  •       امکان برقراری ارتباط با گروه بزرگی از مشتریان احتمالی
  •       افزایش آگاهی از برند یا Brand Awareness
  •       افزایش وفاداری مشتری با دادن هدیه خرید
  •       افزایش تنوع محصولات در سبد خرید مشتری با معرفی محصولات جدید
  •       بخشیدن بعد حرفه‌ای به شخصیت برند با معرفی سمپل توسط پزشکان و متخصصین

 

سمپلینگ سنتی معایبی هم دارد که پیش از انتخاب این روش بازاریابی، باید آن‌ها را در نظر بگیرید:

 

  •       نیاز به هزینه زیاد و غیر‌قابل برنامه ریزی
  •       انتخاب کورکورانه جامعه هدف برای کمپین و عدم مدیریت آن
  •       از دست رفتن ارتباط با مشتری (لید)
  •       عدم دریافت بازخورد از مشتری
  •       عدم شناخت کامل از بازار و پرسونای هدف

 

 

برای از بین بردن معایب سمپلینگ سنتی و ایجاد شبکه هوشمند فروش، بهترین راه این است که از پلتفرم‌های واسطه‌ای مثل پیکاپک و خدمات سمپلینگ دیجیتال آن استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود که ریسک‌های سمپلینگ سنتی را متحمل نشوید.


Pikapak Blog » سمپلینگ سنتی یا Traditional product sampling چیست؟