مسعود تاجیک

سمپلینگ دیجیتال یا Digital product sampling چیست؟

نویسنده: مسعود تاجیک 17 اردیبهشت 1401 452 بازدید

سمپلینگ دیجیتال چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، اول باید با مفهوم سمپلنیگ آشنا شوید. بیشتر متخصصان و اساتید بازاریابی کارکشته، این ایده را کارآمد می‌دانند: «پیش از آن که محصولی رنگ قفسه فروشگاهی را ببیند، لازم است که توسط مشتری تست شده، نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود.» به‌عنوان صاحب یک کسب و کار، احتمالاً این ایده به ذهن شما هم رسیده است. ساده‌ترین راه برای پیاده کردن این ایده، تهیه یک استند با لوگو و شعار شرکت، استخدام چند نیرو و انتخاب یک فروشگاه یا پاساژ بزرگ است.

معمولاً سمپل محصولات خوراکی، آرایشی و بهداشتی، طرفداران زیادی دارد و به‌احتمال‌ زیاد، سمپلینگ چنین محصولاتی با استقبال زیادی مواجه می‌شود؛ اما این روش سمپلینگ، همیشه مفید نیست و چالش‌ها و مشکلات خود را دارد. به‌عنوان مثال، ممکن است که سمپلرهای شما تا لحظات آخر یک شیفت خسته‌کننده و طولانی، با انرژی و خوش‌برخورد باقی نمانند. همچنین، شاید تمامی مراجعه‌کنندگان آن پاساژ یا فروشگاه، مشتری هدف شما نباشند. اینجا است که سمپلینگ دیجیتال محصول یا digital product sampling به کمک شما می‌آید.

تصور کنید به‌جای صرف تمامی هزینه‌ها و متحمل شدن ریسک‌های بالا، بتوانید سمپل محصولات خود را درب خانه و در یک بسته‌بندی جذاب، به مشتری احتمالی خود تحویل دهید. سمپلینگ دیجیتال، پروسه شناسایی این دسته از مشتری‌ها، رساندن بسته سمپل به دست آن‌ها و گرفتن بازخورد را بر عهده می‌گیرد که در ادامه این متن، با این مفهوم بیشتر آشنا می‌شوید.

 

سمپلینگ دیجیتال محصول

 

سمپلینگ دیجیتال چیست؟

سمپلینگ دیجیتال در حقیقت همان سمپلینگ سنتی است که مدرنیزه شده و از طریق روش‌های نوین و با کمک اینترنت، سمپل محصولات شما را به دست مشتریان هدفتان می‌رساند و شما را از نظرات، سلایق و علاقه‌مندی‌های آن‌ها با خبر می‌کند.

با توجه به اقبال روزافزون به اینترنت و روش‌های فروش مبتنی بر آن، احتمال این که بتوانید برخی از مشتریان هدفتان را در مراکز خرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیدا کنید، بسیار کم است. حتی امکان دارد آن‌هایی هم که در این مکان‌ها حضور دارند، بیش از حد خجالتی و درون‌گرا باشند و شما فرصت رساندن نمونه‌ای از محصولتان به دست بخشی از مشتریان هدف و شنیدن نظرات واقعی آن‌ها را از دست بدهید.

سمپلینگ دیجیتال، بهترین راه‌حل برای این مشکل به شمار می‌رود و در حقیقت مثل خیاطی چیره‌دست است که لباس بازار را به اندازه تن کسب و کار شما می‌دوزد.

 

سمپلینگ دیجیتال محصول چگونه کار می‌کند؟

استراتژی‌های سمپلینگ دیجیتال همانند استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوا عمل می‌کنند؛ یعنی برای آغاز آن، ابتدا باید اهداف و مأموریت برندتان را در کنار اهداف ارائه سمپل از یک محصول خاص، مشخص کنید. سمپلینگ دیجیتال محصول، یک پروژه داده محور است و بدون در نظر گرفتن اهداف و چارچوب‌ها، بازدهی چندانی نخواهد داشت.

پس از مشخص کردن اهداف و مأموریت‌ها، باید مشتری هدف یا پرسونای خود را مشخص کنید، یعنی افرادی که فکر می‌کنید مشتری بالقوه شما هستند را انتخاب کرده و پس از رسیدن محصول به دستشان، بازخوردهای آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. گام نهایی هم انتخاب پلتفرم و شبکه توزیع متناسب با داده‌های گام‌های قبلی است.

 

 سمپلینگ دیجیتال

 

Digital Product Sampling چه تفاوتی با سمپلینگ سنتی دارد؟

جدای از رساندن سمپل‎ها به دست مشتری به‌صورت حضوری یا آنلاین، سمپلینگ دیجیتال و سمپلینگ سنتی، چند تفاوت عمده دیگر نیز دارند:

 

  •       سمپلینگ دیجیتال دقیق‌تر و مؤثرتر است و احساسات مشتری را بیشتر بر می‌انگیزد.
  •       اهداف کمپین‌های سمپلینگ دیجیتال و سنتی، کاملاً متفاوت است.
  •       سمپلینگ دیجیتال، نمونه محصول را مستقیماً به دست مشتری هدف می‌رساند.
  •       سمپلینگ دیجیتال دوستدار محیط‌زیست است و ضایعات کمتری دارد.
  •       در سمپلینگ سنتی، تعداد بیشتری سمپل به دست تعداد بیشتری از افراد می‌رسد.
  •       سمپلینگ دیجیتال محصول، ارتباط با مشتری را حفظ کرده و بازخورد واقعی وی را به شما می‌رساند.

 

شناخت پرسونای هدف، عادات و روشی که معمولاً برای خرید انتخاب می‌کند، به شما کمک می‌کند تا یکی از این روش‌ها را برای سمپلینگ انتخاب کنید. همچنین برای آشنایی بیشتر با مفهوم سمپلینگ سنتی، می‌توانید اینجا کلیک کنید.

 

چرا باید سمپلینگ دیجیتال را انتخاب کنید؟

تفاوت‌های سمپلینگ دیجیتال محصول و روش سنتی آن که در بخش قبلی به آن اشاره شد، برخی از مزایای سمپلینگ دیجیتال را مشخص می‌کند. سایر مزایای این روش سمپلینگ را در ادامه می‌خوانید:

 

1.   مقرون به‌صرفه بودن

سمپلینگ دیجیتال، به 2 دلیل مقرون به‌صرفه است:

  •       اول این که با شناسایی مخاطب هدف، شما مجبور به پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور برای ساخت سمپل برای تعداد زیادی از افراد نیستید. افرادی که ممکن است مشتری هدف شما نباشند.
  •       دلیل دوم این است که سمپلینگ دیجیتال، به شما این امکان را می‌دهد که نظر مشتری را پیش از عرضه یک محصول در بازار بدانید و بر اساس این نظرات، تغییرات لازم را پیش از هزینه کردن برای تولید انبوه، انجام دهید.

 

2.  افزایش نرخ تبدیل و فروش:

تجربه کمپانی‌هایی مثل Oreo از سمپلینگ دیجیتال، ثابت کرده که این روش نرخ تبدیل (Conversion Rate) و فروش بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. با استفاده از این روش، شما می‌توانید فروشتان را از طریق کانال‌های مختلف افزایش دهید و برای این افزایش فروش، اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت قرار داده و آن‌ها را پایش کنید.

 

3.  وفادارسازی مشتری

هر 2 روش سمپلینگ سنتی و دیجیتال، احساسات مشتری را هدف می‌گیرند. قرار دادن بخشی از محصول در اختیار مشتری به‌صورت رایگان و درخواست نظر از او، احساس مهم بودن را برای فرد به وجود می‌آورد و منجر به وفادار سازی مشتری می‌شود. آمارهای مربوط به سمپلینگ سنتی نشان‌دهنده این است که 92 درصد از افراد، سمپل یک محصول را حتماً امتحان می کنند، 53 درصد آن‌ها محصول اصلی را می‌خرند و 42 درصد آن‌ها برند جدیدی که به آن‌ها سمپل داده را در آینده به‌عنوان گزینه اصلی برای خرید انتخاب می کنند.

سمپلینگ دیجیتال یک گام جلوتر است و افراد را تشویق می‌کند که علاوه بر ارتباطات کلامی با دوستان و آشنایان، در شبکه‌های اجتماعی هم شما را به سایرین توصیه کنند. این موضوع، آگاهی از برند (Brand Awareness) شما را به شدت افزایش می‌دهد.

 

4.  تأثیر بر تصمیم‌گیری برای خرید

نتیجه نهایی مزیت قبلی، پیش‌نیازی برای این مزیت است. هنگامی که شخصی در فضای آنلاین، شبکه‌های اجتماعی و بخش نظرات یک مارکت پلیس در مورد محصول شما می‌نویسد، علاوه بر افزایش آگاهی عمومی نسبت به برند شما، سایر کاربران را تشویق می‌کند تا محصولات شما را امتحان کنند. این اتفاق، یعنی این که شما به‌صورت نامحسوس و بدون پرداخت هزینه برای بیلبورد و سایر روش‌های گران‌قیمت مشابه، Brand Awareness خود را افزایش داده و لید بیشتری جمع می‌کنید.

 

 digital product sampling

 

رعایت چه نکاتی در مدیریت یک کمپین سمپلینگ دیجیتال، مؤثر است؟

ممکن است هر شرکت با توجه به بودجه، اهداف و مأموریتی که برای خود تعیین کرده، روش خاص خود را برای سمپلینگ دیجیتال محصولاتش در پیش بگیرد؛ اما یک سری نکات کلی وجود دارد که رعایت کردن آن‌ها، به افزایش احتمال موفقیت کمپین سمپلینگ دیجیتال شما کمک می‌کند:

 

1.  اهداف روشن داشته باشید.

اکثر شرکت‌ها علاقه دارند که کمپین سمپلینگ دیجیتال آن‌ها، مستقیماً منجر به افزایش فروش آن‌ها شود. به‌جای در نظر گرفتن یک هدف کلی و غیرقابل اندازه‌گیری تا جایی که می‌توانید اهداف کمپین خود را کمی، با جزئیات و واضح تعریف کنید. این نکته، شامل در نظر گرفتن کانال مناسب برای ارتباط با مشتری نیز می‌شود.

 

2.  زمان‌بندی کمپین خود را با زمان‌بندی زندگی مشتریان، هماهنگ کنید.

تصور کنید که شما تولیدکننده لوازم‌التحریر هستید. به نظرتان رساندن سمپل محصولاتتان به دست خانواده‌ها آن هم در 2 هفته مانده به بازگشایی مدارس، تأثیر بیشتری در افزایش فروشتان دارد یا عرضه آن‌ها در ابتدای تابستان؟

پس فقط رساندن سمپل به دست مشتری نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. عرضه آن در زمان مناسب هم اهمیت دارد.

 

3.  از تیم شدن با رقبا، نترسید.

مدیران مارکتینگ باهوش به تأثیر حضور محصولشان در یک پکیج سمپل با هدف یکسان که رقبا نیز در آن حضور دارند، واقف هستند. چرا که این استراتژی در کنار صرفه‌جویی در هزینه طراحی و عرضه یک پکیج مستقل، نتیجه یکسانی را نیز به بار می‌آورد. در این استراتژی، کیفیت محصول، شما را متمایز کرده و کار تبلیغات را انجام می‌دهد.

به‌عنوان مثال، شما می‌توانید شامپوی جدیدتان را در یک بسته سمپل مربوط به وسایل استحمام، به دست مشتری هدف برسانید.

 

4.  به برقراری ارتباط احساسی و بلندمدت با مشتری، اهمیت دهید.

یکی از اهداف کمپین شما باید حفظ ارتباط با مشتریان بالقوه‌ای باشد که اقدام به خرید نمی‌کنند. این هدف به شما کمک می‌کند که دلیل تبدیل نشدن آن‌ها به مشتری دائم را بفهمید و آن را برطرف کنید.

 

5.  به تجربه کاربر اهمیت دهید.

کیفیت خود محصول و بسته‌بندی آن، تجربه‌ای دلپذیر را برای برخی از کاربران ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که احساس مهم بودن داشته باشد. یکی از بزرگ‌ترین موانع در تبدیل این دسته از مشتریان به مشتری دائم، عدم توجه به خط قرمزهای فرهنگی و اجتماعی در بسته‌بندی و طراحی گرافیکی آن است.

 

6.  اقدام به عمل روشن داشته باشید.

از مشتری بخواهید که پس از تست کردن سمپل، با شما از طریق شبکه‌های اجتماعی، اس ام اس یا تماس تلفنی ارتباط برقرار کند. این راه‌های ارتباطی را شفاف و واضح در بسته‌بندی بیان کنید.

 

7.  نتایج را پایش کنید.

برگزاری کمپین بدون پایش، چندان محلی از اعراب ندارد. چرا که شما فرصت شناسایی نقاط قوت و ضعف خود را از دست می‌دهید و نمی‌توانید محصول خود را اصلاح ‌کرده یا نحوه برگزاری کمپین‌های بعدی را بهینه کنید.

 

سمپلینگ دیجیتال چقدر هزینه دارد؟

در خارج از کشور، بسته به سایز شرکت و نوع محصول، برگزاری صفر تا صد یک کمپین سمپلینگ دیجیتال، بین 0.15 تا 1.5 دلار به ازای هر محصول هزینه دارد.

برای اطلاع از هزینه‌ها و نحوه برگزاری چنین کمپینی در ایران، می‌توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و پس از درج شماره تماستان، منتظر شوید تا کارشناسان پیکاپک با شما تماس گرفته و مشاوره‌های لازم را به شما بدهند.

 

 

امیدواریم که مطالعه این مقاله، شما را به‌خوبی با مفهوم سمپلینگ دیجیتال محصول، مزایا و کاربرد آن آشنا کرده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید سایر مقاله‌های مرتبط یا صفحه سؤالات متداول ما را بخوانید.


مجله پیکاپک » سمپلینگ دیجیتال یا Digital product sampling چیست؟