با ترندهای سمپلینگ در سال 2022 آشنا شوید
«برای این که بهترین باشید، باید بهترین را شکست بدهید». این توصیه در هر رقابت سالمی کاربرد دارد. البته در دنیای بازاریابی نوین، این جمله دیگر یک توصیه نیست و تبدیل به یک الزام شده است. چرا که ترندهای بازاریابی و سمپلینگ دائم در حال تغییر و بهروز شدن است و عقب ماندن از آنها، باعث میشود که سهمتان از بازار را به رقبا ببازید. در این مقاله، بهروزترین ترندهای سمپلینگ در سال 2022 جمعآوری شده تا آنها را بشناسید و برحسب شرایط کسبوکارتان، این ترندها را به کار ببندید:
1. متاورس و فروشگاههای مجازی، عجیب ولی واقعی!
استفاده از اینترنت و تکنولوژی برای برقراری ارتباط از راه دور و ساختن دنیاهای فانتزی تا قبل از همهگیری کرونا هم در حال گسترش و پیشرفت بود، اما این همهگیری و الزام به دوری از فعالیتهای اجتماعی، باعث شد که اقبال به ارتباطات مجازی افزایش یابد و با ظهور متاورس، تب برقراری ارتباط از طریق فضای مجازی، بالا گرفت.
متاورس به شما کمک میکند تا با هویت دلخواه و در زمان و مکان دلخواه، با آدمهای دلخواه خود ملاقات کنید و در همان فضای مجازی، به فعالیتهای اجتماعی با یکدیگر بپردازید و حتی کار کنید. محبوبیت روزافزون متاورس باعث شده که برندهای بزرگ اقدام به افتتاح شعب مجازی در متاورسهای مختلف کنند و برندهای آرایشی و بهداشتی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. یکی از ترندهای بازاریابی در سال جاری، درخواست نمونه محصول از طریق این فروشگاههای مجازی است.
همچنین برخی از برندها بهتازگی اقدام به معرفی سفیرهای مجازی (آواتاری) در متاورس کردهاند و با طراحی بازی برای فروشگاههای مجازیشان، به مشتریان خود این فرصت را دادهاند تا با بازی کردن، شانس دریافت NFT یا ارزهای دیجیتال را به عنوان جایزه داشته باشند. البته این اقدامات بیدلیل نیست و آمارها نشان میدهد که در سال 2021، بیش از 53 درصد طرفداران صنعت لوازمآرایشی، حداقل یک بازی رایگان را دانلود و نصب کردهاند.
برخی از بزرگترین برندهای لوازمآرایشی و بهداشتی مثل کلینیک، استی لادر، گرلن، دیور و … بهصورت فعال در متاورس حضور دارند.
2. واقعیت افزوده، آینده سمپلینگ دیجیتال
واقعیت افزوده یا همان AR هم در واقعیت و هم در متاورس به کمک برندهای تولیدکننده لوازمآرایشی و بهداشتی آمده تا بتوانند خود را بهروز کنند. برخی از نمایندگیهای مجازی این برندها، به کاربران اجازه میدهند تا با آپلود عکس واقعی خود، نتیجه استفاده از محصولات آرایشی مختلف را روی پوست صورتشان را ببینند و بتوانند بر اساس آن تصمیم به خرید بگیرند.
این قابلیت در فروشگاههای حضوری نیز با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده فراهم شده است، جایی که از مشتری یک مدل سهبعدی درست میشود و فرد با استفاده از آن میتواند ببینید کدام محصول با سلیقه و رنگ پوستش سازگار است. به دلیل ترس از همهگیری مجدد کرونا و آلوده بودن تسترهای واقعی، از این روش سمپلینگ بهخوبی استقبال شده است.
به نظر میرسد که آینده سمپلینگ دیجیتال تا حد زیادی به متاورس و واقعیت افزوده وابسته است. آمارها نشان میدهد که نرخ کلیک آن دسته از سایتهای فروش لوازمآرایشی که به تکنولوژی AR مجهز میشوند، نسبت به قبل 33 درصد افزایش مییابد. همچنین تأسیس شعب سازمانهای بزرگ مثل بانکها و … در متاورس، نشاندهنده این است که باید این پدیده نوظهور را جدی گرفت.
3. همکاری با اینفلوئنسرها اعتبار برند شما را افزایش میدهد
همانند سایر پدیدههای فضای مجازی، محبوبیت اینفلوئنسرها و تأثیرگذاری آنها نیز در زمان همهگیری افزایش یافت. چرا که مردم در این دوران، زمان بیشتری را صرف گشتوگذار در فضای مجازی میکردند و به نظر میرسد که پررنگ شدن تأثیر آنها در زندگی واقعی، تداوم داشته باشد. همکاری با اینفلوئنسرها و میکاپ آرتیستها در فضای مجازی، مزایای زیادی را برای برند شما به دنبال دارد:
- مردم به آنها اعتماد دارند و وقتی محصولی توسط اینفلوئنسرها معرفی میشود، آن محصول به لیست خرید مصرفکنندگان راه مییابد.
- همکاری با اینفلوئنسرها حتی اگر منجر به خرید نشود، آگاهی از برند شما را به طرز محسوسی افزایش میدهد.
- پستها و استوریهای اینفلوئنسرها میتواند مسیری برای هدایت مصرفکننده به وبسایت یا صفحه برند شما و دریافت سمپل باشد.
- اینفلوئنسرها میتوانند با مطرح کردن سؤال در صفحه خود، اطلاعات موردنیاز شما در مورد مخاطبان هدفتان را به دست بیاورند.
4. حضور پررنگ در فضای مجازی: دیگر خیابان کافی نیست!
دیگر افتتاح فروشگاههای متعدد و بزرگ در مراکز خرید شلوغ و خیابانهای پرتردد، کافی نیست؛ بلکه این حضور پررنگ در فضای مجازی است که میتواند فروش و ادامه حیات برند شما را تضمین کند. چرا که آمارها نشاندهنده اقبال مصرفکنندگان به برندهایی است که حضوری فعال در فضای مجازی دارند و به پیامها و نظرات آنها، پاسخ میدهند.
کرونا و خانهنشینی باعث شد تا محبوبیت اینستاگرام و تیکتاک افزایش پیدا کند و کاربران شبکههای اجتماعی، بهصورت متوسط دو ساعت و نیم از وقتشان در روز را صرف شبکههای اجتماعی کنند. این اعداد و ارقام این حقیقت را نشان میدهد که فعالیت شما در فضای مجازی، بدون نتیجه نخواهد بود.
قرار دادن پیشنهاد دریافت سمپل در پستهای صفحات مجازی برندتان، باعث میشود که شانس تست محصول پیش از خرید را برای مشتریان خود فراهم کنید و از رقبای خود پیشی بگیرید.
5. نشان دهید که محیطزیست برای شما اهمیت دارد
نتایج یک تحقیق که بهتازگی انجامشده، نشان میدهد که از هر سه مصرفکننده، یکی از آنها محصولات یک برند را به این دلیل انتخاب میکنند که آن برند، ملاحظات زیستمحیطی را در تولید محصولاتش به کار میگیرد. اهمیت به محیطزیست و فشار از سمت مصرفکننده باعث شده تا فشار به برندها برای تولید محصولات دوستدار محیطزیست، افزایش یابد. به عنوان مثال، در اوایل سال میلادی جاری، مدیران فروشگاههای زنجیرهای تسکو اعلام کردند که بهزودی فروش دستمالهای مرطوب مخصوص کودکان با ترکیبات حاوی پلاستیک را متوقف میکنند.
همه اینها نشاندهنده بالا رفتن دانش مصرفکنندگان در مورد فعالیتهای صنعتی مضر برای محیطزیست است. به همین دلیل، سمپلینگ به روش سنتی و در ابعاد بزرگ، مصرفکنندگان را نسبت به برند شما بدبین میکند. البته این موضوع به این معنی نیست که در کمپینهای سمپلینگ دیجیتال، استفاده از پلاستیک آزاد است. برای افزایش محبوبیت برندتان، در بستهبندی نمونه محصولاتتان از موادی استفاده کنید که به محیطزیست آسیب نمیزنند.
اگر میخواهید تا برند شما نیز در آینده بازار کالاهای مصرفی جایگاهی محکم داشته باشد، میتوانید از خدمات سمپلینگ دیجیتال کمک بگیرید. این روش بازاریابی به شما کمک میکند تا محصولات شما پیش از مراجعه به بازار، به دست مصرفکننده برسد. در نتیجه محبوبیت شما افزایش پیدا میکند اعتماد مصرفکننده به شما بیشتر میشود و با ترندهای سمپلینگ در سال 2022 نیز همراه خواهید بود. پیکاپک، نخستین پلتفرم سمپلینگ دیجیتال در ایران است که با بسیاری از برندهای معتبر تولیدکننده لوازمآرایشی و بهداشتی و خوراکی همکاری داشته و توانسته به آنها در راهاندازی شبکههای فروش هوشمند، کمک کند.
Comments are closed