ویژگیهای یک کمپین سمپلینگ دیجیتال موفق چیست؟
سالها است که ارائه سمپل به مصرفکننده، یک سناریوی برد دو طرفه برای برند و مصرفکننده محسوب میشود؛ زیرا برندها به این نتیجه رسیدهاند که وقتی مشتری یک سمپل رایگان دریافت میکند، احساس دین میکند و اعتماد او به تولیدکننده افزایش مییابد.با پیشرفت تجارت آنلاین، روشهای رساندن سمپل به دست مشتری هم تغییر کرده است. اگر در حال برنامهریزی برای برگزاری یک کمپین سمپلینگ دیجیتال هستید یا رقبایتان در بازار بیشتر شدهاند، باید جواب سؤال «ویژگیهای یک کمپین سمپلینگ دیجیتال موفق چیست؟» را بدانید.
برگزاری یک کمپین سمپلینگ، موضوعی چالشبرانگیز برای صاحبان کسبوکار است، چرا که درباره هزینهها و بازگشت سرمایه خود نگران هستند.
در این مقاله به شما نکاتی را میگوییم که با استفاده از آنها میتوانید بفهمید که ویژگیهای یک کمپین سمپلینگ دیجیتال موفق چیست و چگونه میتوانید گوی سبقت را از رقیبانتان بگیرید.
چگونه یک کمپین سمپلینگ دیجیتال موفق خواهد بود؟
برای اینکه بتوانید یک کمپین سمپلینگ موفق را برنامهریزی کنید، باید بتوانید برای سؤالهای زیر، پاسخهای دقیقی داشته باشید:
- چرا میخواهید یک کمپین سمپلینگ برگزار کنید؟
- قیمت و نوع محصولاتی که میخواهید برای آنها کمپین برگزار کنید چیست؟
- مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
- میخواهید نمونه محصولات خود را بهصورت آنلاین عرضه کنید یا در فروشگاههای حضوری؟
- هزینهای که برای برگزاری کمپین سمپلینگ در نظر گرفتید چه قدر است؟
- چه زمانی را برای برگزاری کمپین سمپلینگ در نظر گرفتهاید؟
پاسخ به این سؤالات به شما کمک میکند که نقشه راه برگزاری کمپین سمپلینگ دیجیتال موفق را بهدرستی بچینید و نرخ بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید. در ادامه به شما نکاتی را میگوییم که میتوانید به کمک آنها، پاسخ مناسب این سؤالات را برای حوزه فعالیت برند خود پیدا کنید. علاوه بر این، پیکاپک هم کنار شماست تا بتوانید یک کمپین سمپلینگ دیجیتال موفق را برای برند خود برگزار کنید.
هدف خود را از برگزاری کمپین سمپلینگ دیجیتال مشخص کنید
برای اینکه بتوانید یک کمپین سمپلینگ دیجیتال موفق داشته باشید، باید در مرحله اول، هدف برند را از برگزاری کمپین بهخوبی مشخص کنید. برای نمونه میتوانیم به اهداف زیر اشاره کنیم:
- آیا به دنبال افزایش آگاهی مصرفکننده در مورد برند هستید؟
- میخواهید با برگزاری کمپین، استراتژی CRM(مدیریت ارتباط با مشتری) را بهبود ببخشید؟
- به دنبال افزایش بازخورد مصرفکنندگان خود هستید؟
این هدفگذاریها در طراحی کمپین و تعیین ابزارهای لازم برای به دست آوردن بهترین خروجی، تأثیر زیادی دارد.
برای محصولات مختلف، سمپل مناسب را طراحی کنید
در برگزاری کمپین سمپلینگ دیجیتال، ضربالمثل «مشت نمونه خروار است.» را فراموش نکنید. اگر نمونهای که به دست مصرفکننده میرسد، در طول حملونقل آسیب دیده باشد، طراحی مناسبی نداشته باشد یا محصول مورد نیاز مشتری به دستش نرسد، اعتماد مصرفکننده به برند زیر سؤال خواهد رفت.
بنابراین برای هر محصول، با توجه به اندازه، حجم و وزن، سمپل مناسب را طراحی کنید تا علاوه بر کاهش هزینهها، اعتبار برند خود را نیز افزایش دهید.
مخاطب هدف خود را شناسایی کنید
اگر بخواهیم فقط یک جواب برای سؤال «ویژگیهای یک کمپین سمپلینگ دیجیتال موفق چیست؟» در نظر بگیریم، باید به شناسایی دقیق مصرفکننده اصلی محصول اشاره کنیم. فرض کنید شما صاحب برند لوازمآرایشی بهداشتی هستید و برای کسی که موهای خشکی دارید، سمپل شامپو مخصوص موی چرب فرستادهاید! این اشتباه برای برند شما، نتایج منفی زیادی در بر خواهد داشت.
بنابراین مصرفکنندهای را انتخاب کنید که میتوانید مطمئن باشید که بعد از استفاده از سمپل، محصول اصلی را میخرد.
مخاطبان هدف خود را طبقهبندی کنید
یکی از بهترین روشها برای شناخت مخاطب هدف، تفکیک آنها از یکدیگر است. شما میتوانید با توجه به حوزه فعالیت برند، مخاطبان خود را بر اساس جنسیت، سن یا محل زندگی طبقهبندی کنید. حتی میتوانید این دستهبندی را با تخصیص دسته ای خاص برای زنان باردار و شیرده یا علاقه مندان به حوزه های زیبایی یا صاحبان حیوانات خانگی کامل تر کنید.
نظرسنجی از مخاطبان را فراموش نکنید
قدم بعدی در شناخت دقیقتر مخاطبان هدف، نظرسنجی از آنهاست. مثلاً از آنها بپرسید:
- معمولاً چه قدر برای محصولات مراقبت از پوست و مو هزینه میکنید؟
- آیا دوست دارید برند جدیدی را امتحان کنید؟
- ترجیح میدهید بیشتر از کدام فروشگاهها خرید کنید؟
- دوست دارید محصولاتی که نیاز دارید را آنلاین تهیه کنید یا آفلاین؟
با تفکیک مخاطبان و به دست آوردن اطلاعاتی از سلیقه آنها، میتوانید به شناخت عمیقتری از مصرفکنندگان خود برسید و این گامی مهم در برگزاری یک کمپین سمپلینگ موفق است.
بهترین زمان را برای برگزاری کمپین سمپلینگ دیجیتال انتخاب کنید
یکی از بهترین زمانها برای برگزاری کمپین سمپلینگ دیجیتال، زمانی است که عادات خرید مردم تغییر کرده است. برای مثال، سالهاست که تمایل مردم به خرید آنلاین بیشتر از قبل از شده است و این روزها ترجیح میدهند بیشتر کالاهای مورد نیاز و مصرفی خود را از فروشگاههای اینترنتی تهیه کنند.
شیوع بحران کرونا نیز، عادات خرید مردم را تغییر داد. قبل از همهگیری کووید-19 مصرفکنندههای لوازمآرایشی و بهداشتی، از تسترهای مشترک در فروشگاهها استفاده میکردند و به مضرات آن توجهی نداشتند. در حال حاضر، اکثر مشتریها ترجیح میدهند سمپلی منحصربهفرد از محصول داشته باشند تا بتوانند با خیال راحت و در محیطی بهداشتی آن را امتحان کنند.
علاوه بر تغییر عادات خرید مردم، موارد دیگری نیز میتواند در زمان برگزاری کمپین و به دست آوردن بهترین نتیجه تأثیرگذار باشد. تغییر فصل سال یکی از این زمانها است. برای مثال در تابستانها مصرف کرمهای ضد آفتاب و در زمستان، مصرف کرمهای مرطوبکننده افزایش چشمگیری دارد.
بنابراین میتوانید بعد از انتخاب زمان برگزاری کمپین، تبلیغات خود را از چند هفته قبل شروع کنید تا مهر دیگری بر برگه تضمین موفقیت برگزاری کمپین سمپلینگ زده باشید.
پشتیبانی از مصرفکننده بعد از ارائه سمپل: مفهومی نوین در برگزاری کمپین سمپلینگ دیجیتال
ارائه خدمات پشتیبانی بعد از خریدوفروش، یکی از کلیدهای اصلی برای موفقیت و اعتبار هر برندی است. وقتی صحبت از برگزاری کمپین سمپلینگ میشود نیز باید از مصرفکننده حمایت کنید. این حمایت را میتوانید به اشکال مختلف، مثل ارسال ایمیل برای بررسی بازخورد آنها و پیگیری پیشنهادات و انتقادات آنها انجام دهید.
یک راه سادهتر این است که از یک پلتفرم واسطه استفاده کنید تا صفر تا صد این فرآیند را از قدم اول یعنی هدف و شناسایی مخاطب، ارسال آنها برای مصرفکننده تا بررسی نظرات و بازخوردهای آنها را برای شما انجام دهد. با استفاده از این روش، کافی است تا تمرکز خود را تنها بر جنبههای دیگر بازاریابی برند خود و ارتقای آن بگذارید.
برگزاری کمپین سمپلینگ دیجیتال موفق چه نتایجی دارد؟
اگر بخواهیم به دو نتیجه ارزشمند از برگزاری یک کمپین سمپلینگ دیجیتال موفق اشاره کنیم، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
1. افزایش داده ها و شناخت سلایق مشتری
یکی از اصلیترین نتایج یک کمپین سمپلینگ دیجیتال، به دست آوردن اطلاعات ارزشمندی است که برندها درباره عادات مشتریان، سلایق و علاقهمندیهای ایشان و اولویت آنها در خرید محصولات به دست میآورند. به دست آوردن اطلاعاتی مثل این که چرا مصرفکننده بهجای خرید محصول مشابه، از برند شما خرید کرده است یا کدامیک از محصولات شما را بیشتر دوست داشته، نکات مهمی را در مسیر بازاریابی و عرضه محصولات در اختیار شما قرار میدهد. اطلاعاتی که میتواند به افزایش مخاطبان و حتی اصلاح جامعه هدف برند شما کمک کند.
2. افزایش ارتباط و تعامل با مشتری
اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در موفقیت یک برند در هر ابعاد، بر کسی پوشیده نیست. یکی از نتایج یک کمپین سمپلینگ دیجیتال موفق این است که شما میتوانید با جمعآوری دادههایی که از مشتری به دست آوردید و سازماندهی آنها، مصرفکنندههای خود را بهتر بشناسید و با توجه به تجربههای شخصی آنها، علاوه بر این که سطح کیفی و کمی محصولات قدیمی خود را بهبود میبخشید، کاستیهای محصولات جدید را نیز برطرف خواهید کرد.
از کدام پلتفرم برای برگزاری کمپین سمپلینگ دیجیتال موفق کمک بگیرم؟
پیکاپک، اولین و تنها پلتفرم سمپلینگ دیجیتال در ایران است که صفر تا صد برگزاری کمپین سمپلینگ دیجیتال شما را بر عهده میگیرد. این پلتفرم در بیشتر شهرهای ایران مخاطب دارد و میتواند جامعه آماری وسیع و قابل اتکایی را به شما ارائه دهد. همچنین پرسشنامههایی که توسط پیکاپک تهیه میشوند، مطابق با اصول علمی تحقیقات بازار هستند و نتایج آنها بررسیشده و صحت آنها سنجیده میشود.
در همکاری با پیکاپک، انتخاب سایز جامعه آماری، تعداد محصولات موجود در هر بسته، مدتزمان اجرای کمپین و … به عهده خودتان است. به همین دلیل، خروجی کمپین سمپلینگ دیجیتال شما قابلاعتماد است و میتواند به فروش هوشمند محصولاتتان کمک کند.
یک کمپین سمپلینگ دیجیتال موفق، با هدف درست، در زمان مناسب و با شناخت دقیق از مخاطب هدف برگزار میشود و به شما کمک میکند تا مخاطبان هدفتان و سلایق و نیازهای آنها را بهتر بشناسید و بر همین اساس، فروش خود را افزایش دهید. برای برگزاری چنین کمپینی میتوانید از پیکاپک کمک بگیرید.
Comments are closed