صنعت آرایشی و بهداشتی چقدر به سمپلینگ دیجیتال وابسته است؟
تا دو سال پیش و قبل از همهگیری ویروس کرونا، برای خیلی از مصرفکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، گشتوگذار در مراکز خرید به خصوص فروشگاههای لوازم آرایشی و بهداشتی یک تفریح سرگرمکننده بود؛ اما بعد از بحران کرونا، دیگر اکثر مردم علاقهای به استفاده از تسترهای مشترکی که در این فروشگاهها ارائه میشود، ندارند. با این وجود، سمپلینگ محصولات آرایشی و بهداشتی، همچنان مرحله اصلی تعامل برند با مشتری در این صنعت است.
چرا که مصرفکننده این محصولات دوست دارد قبل از خرید، آن را روی پوست خود امتحان کند تا از انتخاب خود مطمئن شود. با همهگیری کرونا، استفاده از سمپلینگ فروشگاهی برای برندهای فعال در این صنعت سخت شده است و صنعت آرایشی و بهداشتی برای بقای خود، راهی جز سمپلینگ دیجیتال پیش روی خود نمیبیند.
در این مقاله، به تأثیر کرونا بر تغییر عادات مردم، خطرات سمپلینگ فروشگاهی برای سلامت مصرفکننده و اعتبار برند تولیدکننده و همچنین نرخ بازگشت سرمایه در سمپلینگ محصولات آرایشی و بهداشتی به صورت دیجیتال، پرداختهایم.
چرا تولیدکنندگان لوازم آرایشی به سمپلینگ دیجیتال روی آوردند؟
همانطور که گفتیم، مصرفکنندگان لوازم آرایشی علاقه دارند تا قبل از خرید نمونهای از محصول را امتحان کنند تا از رنگ، بافت و کیفیت آن مطمئن شوند. به همین دلیل، معمولاً در فروشگاههای لوازم آرایشی و بهداشتی بزرگ، استندی وجود دارد که تسترهای لوازم آرایشی مختلف روی آن قرار داده شده است یا ممکن است این تسترها هنگام انتخاب محصول در اختیار مشتری قرار داده شوند؛ اما این استندها و نمونه محصولات، از نظر بهداشتی ایمن نیستند.
علاوه بر موارد فوق، عادات خرید مشتریان این محصولات نیز در سالهای اخیر تغییر کرده و بیشتر آنها به خرید محصولات آرایشی به صورت آنلاین روی آوردهاند. در خرید به روش آنلاین، مصرفکننده با محصولات متنوعی روبرو است که دست او را در انتخاب محصول موردنظرش، باز میگذارد. البته خرید محصولات آرایشی به این روش، معایب خود را هم دارد. به عنوان مثال، مشتریان این محصولات نمیتوانند فقط به تجربه مصرفکنندگان قبلی برای نهایی کردن خرید خود اکتفا کنند. چرا که رنگ، نوع پوست و حساسیتهای فردی در انتخاب لوازم آرایشی و بهداشتی، انتخاب هر شخصی را منحصربهفرد میکند.
در ادامه این بخش، با دلایلی که باعث شده تا تولیدکنندگان به سمپلینگ دیجیتال لوازم آرایشی و بهداشتی روی بیاورند، بیشتر آشنا میشوید:
-
خطرات استفاده از تستر مشترک لوازم آرایشی برای بهداشت مصرفکننده
قبل از همهگیری کرونا هم استفاده از یک تستر مشترک در فروشگاههای لوازم آرایشی، سلامت مصرفکننده را به خطر میانداخت؛ اما بعد از شیوع کرونا، تمرکز مشتریان بر خطرناک بودن این موضوع بیشتر شد. تسترهای مشترک لوازم آرایشی، مرکز اصلی تجمع انواع ویروس، باکتری و عفونت هستند. این ویروسها میتوانند عامل اصلی در ایجاد طیف وسیعی از بیماریها مثل عفونت پوست و حتی ذاتالریه باشند.
به عنوان مثال، نتایج برخی آزمایشها نشان داده که میزان باکتریهای موجود در یک تستر مشترک خط چشم، بیشتر از دو برابر یک ظرف غذای حیوانات خانگی است. در مورد تستر ریمل وضع بدتر است، چرا که تستر مشترک ریمل تا 10 برابر از سینک آشپزخانه آلودهتر است و استند نمونه محصولات آرایشی، 200 برابر بیشتر از یک کاسه توالت باکتری دارد. با این اوصاف، ممکن است سلامت مصرفکننده حتی با یک بار استفاده از این سمپلها به خطر بیفتد.
-
تأثیر کرونا و بهداشتی نبودن سمپلهای فروشگاهی
مهمترین عامل سرایت بیماری کووید-19، تماس مستقیم افراد با یکدیگر است و هنوز در جامعه پزشکی این بحث وجود دارد که میزان زنده ماندن این ویروس روی سطوح چند ساعت یا چند روز است. با توجه به این دلایل و اهمیتی که سلامت مشتری برای صاحبان کسبوکارها دارد، بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم آرایشی تصمیم گرفتند تا تسترهای مشترک کرم پودر، کرم ضد آفتاب، سایه چشم و … را از برنامه فروش و بازاریابی خود حذف کنند.
تستر لوازم آرایشی معمولاً در نزدیکی دهان، چشم و نقاطی استفاده میشود که احتمال انتقال ویروس، باکتری و عفونت از طریق آنها زیاد است. در دوران پسا کرونا که اطلاعات عموم مردم در مورد نحوه سرایت بیماریهای واگیردار زیاد شده، استفاده از یک تستر مشترک که مستقیماً سلامت مشتری را تهدید میکند و اعتبار فروشگاه را زیر سؤال میبرد، قطعاً به ضرر فروشنده و برند خواهد بود. اینجاست که سمپلینگ دیجیتال میتواند به کمک مشتری بیاید و جایگزین سمپلینگ فروشگاهی شود.
-
تغییر عادات خرید مصرفکنندگان در کرونا و بعد از کرونا
حتی اگر مصرفکنندهها اطلاعی از آمار و ارقامی که در بخشهای بالا به آنها اشاره کردیم نداشته باشند، واضح است که عادات خرید آنها بعد از همهگیری تغییر کرده است. بیشتر مشتریان دیگر تمایلی به استفاده از یک نمونه مشترک در فروشگاههای لوازم آرایشی ندارند و ترجیح میدهند محصولاتی که از قبل میشناسند را خریداری کنند یا ریسک کنند و یک محصول جدید را بخرند.
ریسک خرید اول میتواند بازی دوسر برد یا دوسر باخت برای مشتری و تولیدکننده باشد. چرا که وقتی مصرفکننده بدون امتحان کردن محصول آن را خریداری میکند، تصور مبهمی از خریدش خواهد داشت و این تصور مبهم، منجر به انتظارات غیرواقعی میشود. همچنین اگر از کیفیت خرید خود راضی باشد، به نفع خودش و برند است و اگر ناراضی باشد، نه تنها از هزینهای که کرده پشیمان میشود، بلکه ممکن است مشتریان بالقوه دیگر برند را هم از خرید محصولات آن منصرف کند.
سمپلینگ دیجیتال به مشتری این فرصت را میدهد تا قبل از خرید نسخه کامل محصول، امکان تست کردن آن را به صورت اختصاصی و رایگان در فضای منزل داشته باشد. بعد از استفاده از محصول و پی بردن به میزان مطابقت آن با سلیقه و پوستش، مشتری معمولاً به تحقیق در مورد محصول میپردازد و در مورد آن در فضای مجازی با کاربران دیگر صحبت میکند تا بتواند تأییدیه خرید خود را بگیرد. این اتفاق به شناخته شدن بیشتر برند کمک میکند و اثر آن از تبلیغات مستقیم بیشتر است. همچنین بازگشت سرمایه سمپلینگ محصولات آرایشی به صورت دیجیتال، در درازمدت بیشتر از سمپلینگ سنتی است.
سمپلینگ دیجیتال چگونه به تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کمک میکند؟
بهترین دوره برای برگزاری کمپین سمپلینگ محصولات آرایشی، زمانی است که عادات خرید مردم در حال تغییر است. محققان در مطالعهای که در این زمینه داشتهاند، پیشبینی کردند که بین سالهای 2021 تا 2025، سمپلینگ محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایشی رشدی 4 درصدی خواهد داشت.
تغییری که در عادات خرید مردم بعد از کرونا پیش آمده، مثل عدم استفاده از تستر مشترک لوازم آرایشی و تمایل بیشتر به خرید آنلاین، فرصتی طلایی برای صاحبان کسبوکارها به وجود آورده تا با استفاده از سمپلینگ دیجیتال، از رقبای خود پیشی بگیرند.
مزایای استفاده از این فرصت، چیزی جز حضور در یک دنیای تازه، یعنی سمپلینگ دیجیتال محصولات آرایشی و برگزاری کمپینهای سمپلینگ است. سمپلینگ دیجیتال میتواند با سرعت بیشتری اعتماد مشتری را به برند جلب کند. وقتی مصرفکننده محصولی که به دستش میرسد را دوست داشته باشد، به صورت خودکار به سایر تولیدات برند هم اعتماد میکند و زمانی که به صورت آنلاین یا حضوری خرید میکند، نام برند در صدر فهرست ذهنیاش قرار خواهد داشت.
نرخ بازگشت سرمایه در سمپلینگ دیجیتال محصولات آرایشی چقدر است؟
بعد از دوران همهگیری کووید-19، الزامات بهداشتی برای سمپلینگ محصولات آرایشی بیشتر شده است. در ادامه به دو مورد از نتایجی که از یک کمپین سمپلینگ محصولات زیبایی به دست آمده، اشاره میکنیم. این آمار نشان میدهد که یک کمپین سمپلینگ هدفمند و هوشمندانه، میتواند نتایج بازاریابی فوقالعادهای داشته باشد:
- 63 درصد از کسانی که از سمپل یک محصول استفاده میکنند، آن محصول را میخرند و 97 درصد، سایر محصولات آن برند را هم به سبد خرید خود اضافه میکنند.
- 90 درصد از کسانی که در یک کمپین سمپلینگ دیجیتال شرکت میکنند، بازاریابی دهانبهدهان را برای آن برند انجام میدهند و خرید محصولات زیبایی و آرایشی برند را به خانواده و دوستان خود توصیه خواهند کرد.
این آمار نشان میدهد که نرخ بازگشت سرمایه در سمپلینگ دیجیتال محصولات آرایشی میتواند از سمپلینگ سنتی در فروشگاه، بیشتر باشد. چرا که در سمپلینگ سنتی شما جامعه آماری مشخصی ندارید و نمیتوانید آمار دقیقی از بازخورد مشتری و بازگشت سرمایه به دست بیاورید.
آینده سمپلینگ محصولات آرایشی و بهداشتی چگونه است؟
به نظر میرسد که در آینده سمپلینگ محصولات آرایشی و بهداشتی، مسیر سادهای خواهد داشت. رویکردی که منجر به ارتباط راحتتر و مستقیم با مصرفکننده محصولات آرایشی و بهداشتی و دریافت بازخوردهای واقعی و سازنده از آنها میشود.
به نظر میرسد که در آینده با توجه به مواردی مثل ریسکهای بهداشتی و نبودن قابلیت اندازهگیری نتایج کمپینهای سمپلینگ سنتی، صاحبان فروشگاههای آرایشی و بهداشتی هم از سمپلینگ دیجیتال این محصولات استقبال بیشتری خواهند کرد.
چگونه یک پلتفرم سمپلینگ دیجیتال برای محصولات آرایشی خود پیدا کنید؟
پیکاپک تنها پلتفرم سمپلینگ دیجیتال در ایران است که شما با کمک آن میتوانید نمونه محصولات آرایشی و بهداشتی خود را به دست مشتریان بالقوه خود در سراسر ایران برسانید و اطمینان داشته باشید که بازخوردهای واقعی آنها را پس از مصرف، دریافت میکنید. سایز و ویژگیهای جامعه هدف با نظر شما و راهنمایی پیکاپک انتخاب میشود و نتایج بازخوردها به شما کمک میکند تا شبکه هوشمند فروش خود را بسازید و علاوه بر جلب اعتماد مشتری و وفادار سازی او، ریسک عرضه محصول جدید به یک بازار ناشناخته را کاهش دهید.
سمپلینگ دیجیتال محصولات آرایشی و بهداشتی، به برندها کمک میکند که قبل از عرضه یک محصول جدید در ابعاد اصلی، نمونهای از آن را به دست مشتریان هدف یا مشتریان بالقوه خود ارائه دهند. با این کار، مشتری میتواند از کیفیت، بافت و رنگ محصول از نزدیک آشنا شود. این موضوع تجربه خرید حضوری و آنلاین مشتری را بهبود میبخشد و او را از ریسکهای بهداشتی استفاده از تسترهای مشترک در خریدهای حضوری، دور نگه میدارد.
Comments are closed