admin

سمپلینگ چیست؟

نویسنده: admin 28 September 2021 1.25K بازدید

سمپلینگ چیست؟ سمپلینگ دیجیتال چه مزایایی دارد؟ در این مقاله با بررسی تأثیر سمپلینگ در معرفی برندها و محصولات مختلف، به مزایای این سبک از بازاریابی خواهیم پرداخت.

سمپلینگ یکی از روش‌های جالب تبلیغات و بازاریابی است که از چندین سال قبل مرسوم و در میان صاحبان برندها محبوب شده است. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی سمپلینگ سنتی و سمپلینگ آنلاین بپردازیم و تاثیرات سمپلینگ آنلاین را در جلب اعتماد مشتریان، معرفی محصولات و افزایش فروش بیان کنیم.

 

سمپلینگ چیست؟

سمپلینگ، یک روش تبلیغات و بازاریابی از طریق ارائه‌ی نمونه محصولات رایگان به مصرف‌کنندگان است. این روش با تأثیر عمیقی که بر ذهن مصرف‌کننده در رابطه‌ با محصول می‌گذارد، به یکی از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات تبدیل شده است. در این روش، افراد آموزش‌دیده با ظاهری خوشایند، از مصرف‌کنندگان می‌خواهند که محصول موردنظر را تست کنند و در این حین مزایا و ویژگی‌های محصول را به آن‌ها توضیح می‌دهند. محصولاتی که به عنوان نمونه در اختیار افراد قرار می‌گیرد شامل مواد غذایی، نوشیدنی، قهوه و… است که امکان تست آن‌ها در همان لحظه وجود دارد. این روش تبلیغات هم باعث جلب اعتماد مصرف‌کنندگان و هم باعث حک شدن مزایای محصول در ذهن آنها می‌شود.

در محصولاتی که امکان تست آنی و لحظه‌ای وجود ندارد، نمونه‌ محصول را در ظرف‌های کوچک به همراه بروشور و کاتالوگ توضیحات محصول را به‌صورت رایگان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. این روش برای تبلیغ و معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب است.

 

مزایای سمپلینگ

 

مزایای سمپلینگ (sampling) چیست؟

روش‌های زیادی برای تبلیغات وجود دارد و به کار بردن هریک از این روش‌ها، مزایای خاص خود را دارد. ولی روشی که در ارتباط با مخاطب باشد و محصولات را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد، تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. از مزایای سمپلینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • معرفی محصول به مصرف‌کنندگان
  • امکان تست محصول بلافاصله پس از معرفی
  • ترغیب مصرف‌کننده به تست محصول به دلیل رایگان بودن آن
  • آگاهی افراد از مزایا و ویژگی‌های محصول هم‌زمان با تست آن
  • امکان پاسخ‌دهی به سوالات افراد در حین تست محصول
  • ایجاد احساس دین در مصرف‌کننده به دلیل رایگان بودن سمپل
  • امکان اصلاح نگرش مشتریان سابق در رابطه‌ با محصول

 

همه‌ی مزایای گفته شده برای این روش تبلیغات، بر مؤثر بودن این روش تاکید دارد و قدرت تأثیرگذاری این روش را آشکار می‌سازد.

 

با تاریخچه‌ی سمپلینگ آشنا شوید

اطلاعات دقیقی از تاریخچه‌ی سمپلینگ در دست نیست ولی می‌توان نمونه‌هایی از اجرای سمپلینگ را که تاریخی شده‌اند، مثال زد. به عنوان مثال، در قرن چهاردهم میلادی، پیرز پلومن از این روش برای فروش اشعار خود به اشراف‌زادگان استفاده می‌کرد و با خواندن قسمتی از شعر، آن‌ها را برای شنیدن بقیه‌ آن ترغیب می‌کرد. یک کارخانه‌ی صابون‌سازی در قرن هجدهم میلادی در واشنگتن، نمونه‌هایی رایگان از محصولات خود را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌داد که به موفقیت چشمگیری رسید. سمپلینگ در ایران از سال 83 رونق یافت و به‌ مرور زمان به یکی از پرطرف‌دارترین روش‌های تبلیغاتی تبدیل شد.

 

تأثیر سمپلینگ بر فروش محصول چقدر است؟

شرکت‌ها و برندهای معروف جهان از سمپلینگ برای معرفی محصولات خود بهره می‌برند. سمپلینگ میزان فروش را از 2 تا 20 برابر افزایش می‌دهد و این میزان با توجه‌ به شرایط متفاوت خواهد بود. پس از اجرای یک کمپین سمپلینگ موفق، با توجه‌ به آگاهی افراد از ماهیت و مزایای محصول، فروش محصولات افزایش می‌یابد. در هنگام اجرای سمپلینگ یک فرایند چند مرحله‌ای صورت می‌گیرد که کیفیت هر مرحله، نقش مهمی در افزایش میزان فروش دارد که این مراحل به شرح زیر هستند:

مرحله‌ی اول، شناخت محصول است. یعنی گردآوری اطلاعات و مشخصات در رابطه‌ با محصول. مرحله‌ی دوم، برنامه‌ریزی در جهت اجرای سمپلینگ است و مرحله‌ی سوم، اجرای سمپلینگ است که به نیروهای ماهر و مجرب نیاز دارد. مرحله‌ی آخر ارزیابی از عملکرد سمپلینگ و تاثیرات آن در فروش محصول است.

همچنین برخی از تحقیقات ثابت کرده‌اند که 52 درصد افراد پس از امتحان کردن نمونه محصول، نسخه کامل آن را می‌خرند و 42 درصد آن‌ها به برند جدید وفادار می‌شوند.

با پیکاپک می‌توانید برند محصولات خود را به مصرف‌کنندگان معرفی کنید و به آن‌ها امکان تست محصول را در منزل را بدهید تا با اطمینان خاطر از محصولات شما استفاده کنند.

 

سمپلینگ دیجیتال چیست؟

 

سمپلینگ دیجیتال چیست و چه تفاوتی با سمپلینگ سنتی دارد؟

یکی از روش‌های نوین تبلیغات و بازاریابی، سمپلینگ دیجیتال است. در این روش، محصولات به‌راحتی وارد منازل مصرف‌کنندگان می‌شود و آن‌ها از نمونه‌ی محصولات در فضای امن خانه استفاده می‌کنند. در این روش علاوه بر معرفی محصول و جلب اعتماد مصرف‌کننده، از نظرات آنها برای ارتقای محصولات بهره‌مند می‌شوید و در نهایت در صورت رضایت مصرف‌کننده از محصول، فروش محصولات شما افزایش می‌یابد.

پیکاپک اولین پلتفرم سمپلینگ دیجیتال در ایران است که با ارائه‌ رایگان نمونه محصولات آرایشی، بهداشتی، سلامت، چای و دمنوش به مشترکین خود، ریسک خرید محصولات جدید را برای آن‌ها کاهش می‌دهد. پیکاپک این امکان را به افراد می‌دهد تا هر ماه با محصولات مختلف و جدید آشنا شوند و در صورت رضایت، از محصولات موردنیاز خود سفارش دهند. برای دریافت بسته‌های مهیج پیکاپک می‌توانید به سایت پیکاپک مراجعه کنید و با ثبت‌نام در سایت و پر کردن فرم‌های ثبت‌نام، شانس دریافت این بسته‌ها را به‌صورت ماهانه داشته باشید.

 

سمپلینگ دیجیتال و سمپلینگ سنتی چه تفاوتی دارند؟

بزرگ‌ترین تفاوت سمپلینگ سنتی و سمپلینگ دیجیتال، به انتخاب جامعه هدف باز می‌گردد. در سمپلینگ سنتی، تعداد نمونه‌ها به صورت چشم‌بسته انتخاب می‌شود و احتمال دسترسی به مشتریان هدف به شانس واگذار می‌شود. در حالی که در سمپلینگ دیجیتال، یک پلتفرم سوم مثل پیکاپک که شناخت دقیقی از مخاطبان هدف محصولات مختلف دارد، جامعه آماری مناسب را به شما معرفی می کند. به همین دلیل، نتایج به دست آمده از کمپین سمپلینگ دیجیتال، دقیق‌ و قابل اتکا است.

در روش سمپلینگ سنتی، بیشتر افراد سمپل را از روی استند بر می‌دارند و می‌روند و شما هیچ‌گاه نمی‌فهمید که آیا آن را امتجان کرده‌اند یا خیر یا نظرشان در مورد نمونه محصول چه بوده است. در سمپلینگ دیجیتال، بازخوردها از طریق نظرسنجی از مشتریان بالقوه جمع‌آوری و پایش می‌شود و شما می تواند با تکیه بر آن، محصول خود را بهبود ببخشید و فروش خود را افزایش دهید. البته ارتباط با مشتریان بالقوه به همین جا ختم نمی‌شود و  با شناسایی کانال‌های ارتباطی مناسب، شما می‌توانید به‌راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و کمپین‌های بازاریابی خود را بهبود ببخشید.

همچنین به دلیل امکان انتخاب سایز جامعه هدف در سمپلینگ دیجیتال، شما می‌توانید به راحتی هزینه‌های کمپین سمپلینگ خود را مدیریت کنید.

 

مزایای تبلیغات با استفاده از سمپلینگ دیجیتال چیست؟

با این روش با صرف بودجه‌ی کم شما قادر خواهید بود که یک تبلیغات گسترده انجام دهید. با سپردن کمپین سمپلینگ دیجیتال به پیکاپک، شما این امکان را خواهید داشت که محصولات خود را به دست مخاطبان محصول در زمان و مکان صحیح برسانید که این اتفاق، بزرگ‌ترین مزیت برای صاحبان برند محسوب می‌شود.

شناسایی دقیق مصرف‌کنندگان و نیاز آن‌ها یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان است؛ بنابراین فرستادن نمونه محصولات به دست افراد بر اساس نیازمندی‌های ایشان، باعث شناخت محصول و جلب اعتماد افراد برای استفاده از محصولات برند شما می‌شود.

 

مزایای عضویت در سایت پیکاپک

 

مزایای عضویت در سایت پیکاپک چیست؟

با توجه‌ به کمبود وقت در دنیای کنونی و نیاز انسان به استفاده از محصولات باکیفیت بر اساس سلیقه‌ی شخصی و همچنین محدود بودن درآمدمان، نمی‌توانیم محصولات تولیدشده توسط همه‌ برندهای مختلف را امتحان کنیم. پیکاپک این امکان را فراهم کرده تا شما بتوانید به‌صورت ماهانه نمونه‌هایی از محصولات برندهای مختلف را از لحاظ کیفیت، مواد اولیه و… بررسی کنید و بهترین محصول را برای مصارف گوناگون خود انتخاب کنید.

با عضویت و ثبت‌نام در پلتفرم سمپلینگ دیجیتال پیکاپک، مصرف‌کنندگان می‌توانند با تست رایگان محصولات انواع برندهای تأیید شده، آگاهانه خرید کنند. پیکاپک ماهانه شما را با بسته‌های هیجان‌انگیز شگفت‌زده می‌کند. هر ماه 5 تا 7 محصول در دسته‌های آرایشی، بهداشتی، سلامتی و … برای شما ارسال می‌شود تا بر حسب نیاز و سلیقه‌ خود اقدام به خرید کنید و از محصولات برندهای مختلف شناخت کافی به دست آورید.

 

برای عضویت در سایت پیکاپک چه باید کرد؟

برای عضویت در سایت پیکاپک کافی است که وارد سایت پیکاپک شوید و روی قسمت ثبت‌نام کلیک کنید. با وارد کردن آدرس، اطلاعات شخصی و پاسخ به پرسش‌های مختلف در مورد سلایق و عادات خرید، از دریافت بسته‌های مهیج پیکاپک لذت ببرید و با ثبت نظرات خود در رابطه‌ با محصول استفاده شده، تولیدکنندگان را در ارتقا محصولاتشان یاری دهید.

 

نتیجه‌گیری

به‌جرأت می‌توان اظهار کرد که سمپلینگ، منجر به برقراری ارتباط نزدیک با مصرف‌کنندگان می‌شود و به همین دلیل، تأثیرگذارترین روش تبلیغات محسوب می‌شود. سمپلینگ دیجیتال به دلیل جذابیتی که برای مصرف‌کنندگان در مواجهه با محصولات جدید ایجاد می‌کند، هم برای مصرف‌کنندگان و هم برای تولیدکنندگان یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌حل‌ها در معرفی محصولات است. اگر شما هم جزء کسانی هستید که شیفته‌ بسته‌های وسوسه‌انگیز پیکاپک شده‌اید، می‌توانید با ورود به سایت پیکاپک و ثبت‌نام در آن، به‌صورت ماهانه از محصولات برندهای مختلف به طور رایگان بهره‌مند شوید.


Pikapak Blog » سمپلینگ چیست؟