چرا باید در کمپینهای سمپلینگ نسل زد را به عنوان مشتری جدی بگیرید؟
احتمالاً نام نسل زد یا همان دهه هشتادیها به گوشتان خورده است، نسلی که از نظر رفتار اجتماعی، رابطه با تکنولوژی و مطالبه گری، با سایر نسلها تفاوت چشمگیری دارند. این نسل با اینترنت و گوشیهای هوشمند بزرگ شدهاند و به همین دلیل، همیشه در دسته مخاطبان هدف روشهای نوین بازاریابی قرار میگیرند، البته به شرطی که محصول یا خدمت مورد نظر مطابق با بازه سنی آنها باشد.
اگر قصد برگزاری یک کمپین سمپلینگ دیجیتال را دارید و دوست دارید که برند شما شخصیتی مدرن و بهروز داشته باشد، باید شبکههای اجتماعی و کاربران عمده آنها یعنی نسل زد را جدی بگیرید. در این مقاله، با رفتار این کاربران در شبکههای اجتماعی و نحوه جذب آنها، بیشتر آشنا میشوید:
نسل زد چه کسانی هستند؟
نام نسل زد به دستهبندی نسلها بر اساس میزان مطابقت با تکنولوژی، اعتقادات و … توسط اداره سرشماری آمریکا باز میگردد و این اداره، نسلهای مختلف بشر را بر اساس مدتزمانی که اعضای آن نسل برای تبدیلشدن به یک انسان بالغ نیاز دارند، دستهبندی نموده است:
- نسل Z: متولدین 1997 تا 2012 میلادی و 1376 تا 1391 شمسی
- نسل Y یا نسل هزاره: متولدین 1981 تا 1996 میلادی و 1360 تا 1375 شمسی
- نسل X: متولدین 1965 تا 1980 میلادی و 1344 تا 1359 شمسی
- نسل بومرها یا نسل انفجار جمعیت: متولدین 1946 تا 1964 میلادی و 1325 تا 1343 شمسی
- نسل بعد از جنگ یا نسل خاموش: متولدین 1928 تا 1945 میلادی و 1307 تا 1324 شمسی
- نسل جنگ جهانی دوم: متولدین 1922 تا 1927 میلادی و 1301 تا 1306 شمسی
اختلافات عمیق بین نسلها، با نسل هزاره و نسل زد آغاز شد، چرا که نسل هزاره اولین نسلی بودند که در زمان آنها وابستگی آموزشی برعکس شد و آنها بودند که به پدران و مادران خود در زمینه برقراری ارتباط با دنیای جدید و مظاهر تکنولوژی، آموزش دادند. نسل زد نیز به عنوان نسل بومی دیجیتال شناخته میشود، یعنی نسلی که با تکنولوژی و اینترنت بزرگ شده است. در اکثر کشورهای جهان، نسل زد به ناسازگاری و ریسکپذیری شناخته میشوند، بزرگتر از سنشان رفتار میکنند و بیشتر از نسلهای دیگر نگران آینده تحصیلی و شغلی خود هستند.
چرا باید نسل Z را در کمپین سمپلینگ دیجیتال خود هدف قرار دهید؟
اگر قصد برگزاری یک کمپین سمپلینگ دیجیتال را دارید، مخاطبان هدف شما باید کسانی باشند که با شبکههای اجتماعی میانه خوبی دارند. چرا که پلتفرمهای سمپلینگ دیجیتال معمولاً مخاطبان خود را از طریق شبکههای اجتماعی هدف قرار میدهند. دلیل این موضوع هم روشن است، شبکههای اجتماعی امروزه نقش پررنگی را در زندگی روزمره ما ایفا میکنند و به عنوان یکی از مراجع کسب اطلاعات در مورد محصولات مختلف، شناخته میشوند و افراد تجربه استفاده از محصولات مختلف را در آن با دیگران به اشتراک میگذارند. برای درک میزان تأثیرگذار بودن نسل Z در میان مخاطبان هدف کمپین سمپلینگ شما، به آمار زیر دقت کنید:
ترکیب جمعیتی و نحوه رفتار نسل زد در شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی یکی از کانالهای اصلی برای افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) هستند و نسل زد و نسل هزاره، با آنها میانه بسیار خوبی دارند. به نحوی که پیشبینی میشود اینستاگرام، تیکتاک و اسنپ چت تا سال 2025 به ترتیب 48.2، 48.8 و 49.5 میلیون کاربر از نسل زد داشته باشند. این اعداد وقتی غیرقابلچشمپوشی میشوند که بدانید 61 درصد از نوجوانان و جوانان نسل زد، توقع دارند تا شرکتها از طریق رصد رفتار آنها در شبکههای اجتماعی، به شناخت از آنها دست پیدا کنند و 52 درصد آنها توقع دارند تا شما پستهای آنها در شبکههای اجتماعی را بخوانید و تحلیل کنید. همچنین آنها توقع دارند که خروجی این رصدها و تحلیلها، شخصیسازی تجربه خرید محصول برای آنها باشد.
نسل زد نیمی از عمر خود را در شبکههای اجتماعی صرف میکند و 66 درصد آنها مدعی شدهاند که شبکههای اجتماعی بخشی جداییناپذیر از زندگی آنها هستند و از آن بیشتر برای وقتکشی استفاده میکنند. علاوه بر این، 58 درصد از جوانان و نوجوانان نسل زد از شبکههای اجتماعی به عنوان کانالی برای خدمات مشتری استفاده میکنند و 35 درصد آنها برای بیان نظرشان در مورد یک محصول یا خدمت، به صفحه برند موردنظر در شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند.
چگونه نسل Z را در شبکههای اجتماعی هدف قرار دهید؟
آمارهای بالا نشان میدهد که در صورت گنجاندن نسل زد در میان مخاطبان هدف کمپین سمپلینگ دیجیتال برندتان، به احتمال قوی میزان آگاهی از برندتان افزایش چشمگیری خواهد داشت. همچنین برای دریافت نظرات آنها در مورد نمونه محصولاتتان، باید از طریق شبکههای اجتماعی اقدام کنید.
آنها دوست دارند تا نظرشان در مورد محصول پرسیده شود و تجربهشان در مورد محصولات مختلف را بنویسند، پس در صورت مثبت بودن نظرشان در مورد نمونه محصول شما، بهصورت غیرمستقیم به سفیران برند شما تبدیل خواهند شد؛ اما برای جلب نظر آنها در مرحله اول، باید بدانید که چه نوع از تبلیغات توجه آنها را جلب میکند.
نسل Z چه نوعی از تبلیغات را میپسندد؟
نکته اول انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برای هدف قرار دادن نسل زد است. همانطور که در بالا خواندید، آنها را بیشتر در اینستاگرام، اسنپ چت و تیکتاک پیدا خواهید کرد. البته اقبال آنها به یوتیوب هم زیاد است، به نحوی که 77 درصد آنها هر روز از یوتیوب استفاده میکنند. به همین دلیل، تبلیغات ویدیویی برای جذب آنها بهتر جواب میدهد، البته به شرط این که کوتاه باشند.
نکته دوم به دست آوردن اعتماد نسل زد است. این نسل در مقایسه با نسل هزاره، کمتر به برندها اعتماد میکند، چرا که میزان واقعگرایی در آنها بیشتر است. آنها ترجیح میدهند تا در تبلیغات، از مردم عادی در نقش مصرفکننده استفاده شود تا افراد معروف. با این وجود، آنها معمولاً به اینفلوئنسرها اعتماد میکنند.
نکته سوم، به نحوه طراحی پستها در و چینش آنها در صفحه شما بر میگردد. در صورت جذاب نبودن طراحی پستها، بیارتباط بودن آنها به یکدیگر و زیاد بودن تعداد آنها در یک روز، به احتمال زیاد آمار آنفالو کردن صفحه شما بالا خواهد رفت.
آمار نوجوانان و جوانان نسل زد در میان مخاطبان پیکاپک هم زیاد است و با سپردن کمپین سمپلینگ خود به پیکاپک، میتوانید مطمئن باشید که در صورت رضایت آنها از نمونه محصولاتتان، آگاهی از برند شما در شبکههای اجتماعی افزایش چشمگیری خواهد داشت، چرا که این نسل در ایران نیز رابطه خوبی با تکنولوژی و شبکههای اجتماعی دارند و از این که تجربه استفاده از محصول برایشان شخصیسازی شود، استقبال میکنند.
Comments are closed