چرا باید از سمپلینگ دیجیتال در تجارت الکترونیک استفاده کرد؟
سالها است که بازاریابی مبتنی بر ارائه سمپل به مشتری، توانسته به پیشرفت و بقای کسبوکارها کمک کند. از سوی دیگر، این نوع روش بازاریابی به مشتری این فرصت را میدهد تا قبل از خرید، نمونهای از محصول را بهصورت رایگان ارزیابی کند. با پیشرفت تجارت الکترونیک و آنلاین شدن بیشتر کسبوکارها، استراتژیهای سمپلینگ هم بهروز شده و در حال حاضر، بیشتر از سمپلینگ دیجیتال در تجارت الکترونیک استفاده میشود.
مزایای سمپلینگ محصول برای اکثر کسبوکارها و به ویژه تولیدکنندگان کالاهای بستهبندی زود مصرف (CPG)، بارها و بارها ثابت شده است. تجربه لمس و ارتباط با محصول قبل از خرید آن، مسیر تحقیق و توسعه و تست محصول را کوتاه میکند و وفاداری مشتریان را افزایش میدهد.
تا قبل از همهگیری کرونا، اکثر مشاغل تلاش میکردند تا جای خودشان را در بازار آنلاین پیدا کنند؛ اما این اتفاق ناخوشایند، مزایایی هم داشت و تبدیل به نقطه عطفی برای تجدید پیمان دنیای دیجیتال و تجارت الکترونیک شد.
در این مقاله، سایت سمپلر بررسی کرده که چگونه سمپلینگ دیجیتال توانسته جای خود را در دنیای تجارت الکترونیک پیدا کند و به کمک کسبوکارهای فعال در این حوزه بیاید.
تاریخچه بهکارگیری سمپلینگ دیجیتال در تجارت الکترونیک
در سالهای قبل از رونق تجارت الکترونیک، فرایند خرید چندان پیچیده نبود. وقتی به محصولی نیاز داشتید، کافی بود تا سوار ماشین شوید و خودتان را به نزدیکترین فروشگاه برسانید و آنچه که نیاز دارید را تهیه کنید. تنوع محصولات این فروشگاهها کم بود اما چون کسبه این فروشگاههای محلی، اهل همان منطقه بودند و معمولا با یکدیگر ارتباط خونی داشتند، شما به فروشنده و پیشنهادهای او اعتماد میکردید.
در حال حاضر و با پیشرفت دنیای دیجیتال، مصرفکنندهها گزینههای زیادی را برای خرید دارند که دسترسی به آنها تنها با لمس صفحهنمایش گوشی، امکانپذیر است. این اتفاق یعنی مصرفکننده دسترسی نامحدود به تنوعی گسترده از محصولات دارد و دیگر به مرزهای فیزیکی فروشگاههای قدیمی محدود نیست. شیوع ویروس کرونا و قرنطینههای متعدد در سال 2020، باعث شد که این دسترسی گستردهتر شود.
به نقل از یک کمپانی معروف در حوزه مشاوره کسب و کار (مکنزی)، تجارت الکترونیک در دوران همهگیری کرونا، تنها در 3 ماه به اندازه 10 سال پیشرفت کرد. این رشد سریع باعث شد تا بسیاری از کسبوکارها با سرعت بالایی به استراتژیهای مدرن بازاریابی روی بیاورند.
چرا بهکارگیری سمپلینگ دیجیتال در تجارت الکترونیک اهمیت دارد؟
با وجود این که در حال حاضر تمایل مصرفکنندگان به خرید آنلاین نسبت به قبل بیشتر شده است، اما این روش خرید یک عیب بزرگ با نام «عدم لمس کردن محصول» دارد، چرا که این احساس از طریق صفحهنمایش گوشی و کامپیوتر به دست نمیآید. مصرفکنندگان راحت بودن خرید آنلاین را دوست دارند، اما دیدن از نزدیک، لمس کردن، بو کردن و تجربه استفاده از یک محصول در دنیای واقعی، چیز دیگری است. نتایج تحقیقی که سایت sampler روی 30.000 مصرفکننده انجام داده، نشان میدهد که 51 درصد آنها لمس نکردن محصول از نزدیک را بزرگترین نقطهضعف خرید آنلاین میدانند.
ارسال نمونه محصول درب منزل، این احساس از دست رفته را به مصرفکننده باز میگرداند. نظرات آنها در مورد محصول، به شما کمک میکند تا محصولتان را مطابق سلیقه و میل آنها اصلاح کنید و باعث میشود که پیش از خرید، مشتری به محصول شما به چشم دیگری نگاه کند. خوشبختانه پیشرفت دنیای دیجیتال باعث شده که پخش کردن نمونه محصولات و رساندن آن به دست مشتری سریعتر و آسانتر شود.
بهعنوان مثال، استفاده از یک پلتفرم سوم مثل پیکاپک، به صاحبان کسبوکارهای آنلاین کمک میکند تا مشتریان هدف خود را راحتتر پیدا کنند و پس از تحویل دادن سمپل محصولتان درب منزل، از آنها خواسته میشود تا پس از مصرف، در مورد آن نظر بدهند. گاهی این نظرات فقط محدود به نظرسنجیها و فرمهای ثبتنام برای دریافت بسته سمپل نمیشود و برخی از کاربران بهصورت خودجوش، در شبکههای اجتماعی اقدام به تولید محتوا در مورد محصولات میکنند. همچنین دریافت اطلاعات تماس در نظرسنجیها، به معنای لید جمعکردن است و با استفاده از آن میتوان با افرادی که محصول را دوست داشتهاند، ارتباط بلندمدت برقرار کرد.
چگونه سمپلینگ دیجیتال در تجارت الکترونیک تحول ایجاد میکند؟
در این بخش با مهمترین اثرات سمپلینگ به شیوه دیجیتال در تجارت الکترونیک که منجر به رشد کسبوکارهای آنلاین میشود، آشنا میشوید:
1. به مشتریان خود کمک کنید تا قاطعانه خرید کنند
از هدایای تبلیغاتی گرفته تا بستههای خوراکی کوچک، سمپلها همیشه خریدار را وسوسه میکنند. چرا که با وجود تنوع بالای کالا در فضای مجازی، احتمال این که مشتری از سر خستگی تصمیم به خرید کالایی بگیرد زیاد است و سمپلینگ دیجیتال جلوی این خستگی را میگیرد و محصول شما را در میان رقبای متعدد، متمایز میکند و باعث میشود که احساسات مشتری درگیر شود. چرا که سمپل محصول شما فقط یک هدیه کوچک برای خوشحال کردن مشتری نیست، بلکه ابزاری قدرتمند برای رفع نگرانیهای قبل از خرید است و تبدیل به روشی مفرح و سودمند برای کسب تجربه در مورد محصول شما میشود.
2. بازخوردهای واقعی به دست آورید
یکی از بهترین خروجیهای یک کمپین سمپلینگ دیجیتال، به دست آوردن بازخوردها و نظرات مشتریان در سریعترین زمان ممکن و موثر بودن این نظریات است. به کار بستن این نظرات و بازخوردها، نه تنها به بهینه کردن محصول کمک میکند، بلکه به شما کمک میکند تا در آینده استراتژیهای بازاریابی خود را هوشمندتر کنید.
آمارهای Sampler نشان میدهد که حدود 70 درصد از مصرفکنندگان، پیش از خرید یک محصول بین یک تا 6 بازخورد را در مورد آن مطالعه میکنند و فراوانی افرادی که اصلاً به این بازخوردها مراجعه نمیکنند، کمتر از 10 درصد است. شما میتوانید نظرات مشتریان در مورد محصولاتتان را جمعآوری کنید و آنها را در صفحه اصلی وبسایت خود قرار دهید تا مشتریان احتمالی بتوانند بر اساس آنها تصمیمگیری کنند.
3. «محتوای تولید شده توسط کاربر» بیشتری جذب کنید
در دنیای دیجیتال امروز، محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) وجه تمایز لازم را برای ایجاد یک تصویر اصیل و واقعی از برند شما فراهم میکند. UGC نوعی بازخورد است که سایر مشتریان به آن اعتماد میکنند و آن را بهعنوان یک نگرش عمومی در مورد برندها در نظر میگیرند. معمولاً چنین محتوایی زمانی خوانده میشود که مشتری در فضای امن و راحت خانه قرار دارد و این موضوع باعث میشود که میزان حواسپرتی در پایینترین حد ممکن قرار داشته باشد. همچنین پس از خواندن چنین محتوایی، شخص ترغیب میشود تا یکی مانند آن را تولید کند.
همانند بازخوردها، میتوانید از محتوای تولید شده توسط کاربر نیز در سایت خود استفاده کنید تا سایر مشتریان نیز با برند شما احساس همبستگی پیدا کنند و به خرید ترغیب شوند.
برای پی بردن به تأثیر محتوای UCG و سمپلینگ دیجیتال، کافی است تا هشتگ SamplerLove# را در شبکههای اجتماعی جستجو کنید. این هشتگ، نشاندهنده پستهایی است که شامل بازخوردهای کاربران سایت سمپلر در مورد نمونه محصولات ارسالی این سایت میشود.
پیکاپک چگونه میتواند به کسب و کار آنلاین شما کمک کند؟
پیکاپک همان پلتفرمی است که تجربه رایگان استفاده از نمونه محصول را برای مشتریان بالقوه و بالفعل شما فراهم میکند. این اتفاق، باعث میشود که مشتری از نزدیک محصول را لمس کند و در تصمیمگیری برای خرید، تنها به مطالعه نظرات سایر کاربران و محتوای تولید شده توسط آنها در شبکههای اجتماعی اکتفا نکند. همچنین خروجی پرسشنامههای تدوینشده توسط پیکاپک، به شما کمک میکند تا بهترین و مؤثرترین کانالها برای عرضه محصولات خود را پیدا کنید و با کسب شناخت بهتر از مشتری هدف، تبلیغات محصول را بهصورت هوشمند مدیریت کنید. چرا که این پرسشنامهها اصولی تدوین شدهاند و خروجی آنها راستی آزمایی میشود.
دوران همهگیری کرونا باعث شد که اقبال مصرفکنندگان به تجارت الکترونیک و خرید آنلاین بیشتر شود. سمپلینگ دیجیتال، راهی است که به مصرفکننده کمک میکند تا پیش از خرید آنلاین، تجربه استفاده از محصول را داشته باشد و صاحبان کسبوکارهای آنلاین نیز میتوانند با استفاده از این روش، اعتماد کاربر را جلب کنند. همچنین استفاده از سمپلینگ دیجیتال در تجارت الکترونیک، منجر به ترغیب مشتری در تصمیمگیری برای خرید و افزایش بازخوردهای واقعی و محتوای UGC میشود.
Comments are closed