میوه‌هایی که در استحکام بدن کمک می‌کنند

میوه های مقوی بسیار پرخاصیت می‌باشند و بسیاری از ویتامین‌های ضروری بدن را تامین می‌کنند. بدن هر فرد روزانه به طور متوسط همه ویتامین‌ها و مواد معدنی را مصرف می‌کند. ویتامین‌های آ، کا، سی و بی تاثیر بسیاری بر پیشگیری از سرطان و بیماری‌های خطرناک دارند، بر سلامت مو، پوست و زیبایی آن‌ها اثر گذارند و فشارخون و سیستم گوارش را تنظیم می‌کنند.

میوه های قوی و میوه های استحکام بخش، میوه‌هایی هستند که این مواد مغذی و معدنی را به بدن برسانند و سبب بهبود عملکرد و بالا رفتن سیستم ایمنی بدن شوند. با ما همراه باشید تا این میوه ‌های مقوی را به شما معرفی کنیم.

میوه های مقوی

بیشتر میوه‌ها دارای ویتامین و املاح مقوی هستند، اما نسبت وجود هرکدام در میوه‌ها، متفاوت است. تنوع و گوناگونی میوه‌ها و همچنین ویتامین‌ها و املاح موجود در آن سبب شده است که میوه های استحکام بخش زیادی در دسترس ما باشد. به همین دلیل خوردن میوه‌ها به صورت روزانه سلامت عمومی بدن را تضمین می‌کند. همه این میوه های مقوی خاصیت‌های ویژه‌ای دارند. در ادامه این مطلب به مواردی از میوه های مقوی و میوه های استحکام بخش اشاره می‌کنیم.

گریپ فروت، از میوه های استحکام بخش

گریپ فروت از مرکبات پر خاصیت است. این میوه از ویتامین و مواد معدنی سرشار است. باعث کاهش وزن می‌شود و مقاومت به انسولین را کم می‌کند. خوردن گریپ فروت سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. گریپ فروت یکی از میوه های مقوی است که به سلامت بدن بسیار کمک می‌کند.

پرتقال خوش طعم

پرتقال یکی از میوه های استحکام بخش است که بشر در سال‌های قبل از میلاد نیز از آن استفاده می‌کرده‌اند. این میوه مقوی اسیدی و سم‌زدا است. پرتقال به جذب کلسیم کمک زیادی می‌کند و هر یک لیوان آن ۳۵۰ میلی‌گرم کلسیم دارد. همچنین این میوه ۵۰ گرم ویتامین سی دارد، یعنی دو سوم نیاز روزانه بدن انسان.

پرتقال خوش طعم از مقوی ترین میوه ها

آناناس از میوه های مقوی در سراسر جهان

آناناس از مغذی‌ترین میوه‌ها در بین میوه‌های گرمسیری است. ۱۳۱ درصد از مقدار مورد نیاز ویتامین سی و ۷۶ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه منگنز را تامین می‌کند. آناناس حاوی بروملین، ترکیبی از آنزیم‌های ضدالتهاب، است. همچنین بروملین از تومورهای سرطانی و رشد آن‌ها جلوگیری کند.

لیمو سرشار از ویتامین سی

این میوه از مفیدترین مرکبات است و به داشتن ویتامین سی زیاد معروف است. لیمو سطح چربی خون را پایین می‌آورد و در کنترل فشارخون نقش زیادی دارد. این میوه از میوه های استحکام بخش است و می‌تواند از افزایش وزن جلوگیری کند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند اسید سیتریک موجود در این میوه در درمان سنگ کلیه بسیار مؤثر است.

موز میوه انرژی‌بخش

موز از برترین میوه های مقوی است و خوردن آن انرژی را به‌سرعت افزایش می‌دهد. این میوه کربوهیدرات زیادی دارد و منبع غنی‌ای از ویتامین‌های گروه بی، فسفر، گلوکز طبیعی، فیبر خوراکی و… است. موز همچنین دارای پکتین است که قند خون را کنترل و دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. این میوه باعث تنظیم شدن حرکات روده می‌شود و برخلاف چیزی که اکثر مردم فکر می‌کنند سبب یبوست نمی‌شود.

موز میوه انرژی‌بخش

آووکادو از بهترین میوه های استحکام بخش

آووکادو برخلاف میوه‌های دیگر که کربوهیدرات زیادی دارند، سرشار از چربی سالم است. اکثر این چربی‌ها اسید اولئیک است. این چربی اشباع نشده است و التهاب را کاهش می‌دهد. همچنین آووکادو پتاسیم، فیبر و منیزیم زیادی دارد. ۲۸ درصد از مواد مورد نیاز روزانه بدن با خوردن یک آووکادوی کامل تامین می‌شود. این میوه که از بهترین میوه های مقوی است فشار خون را تنظیم می‌کند و از سکته مغزی جلوگیری می‌کند.

سیب از محبوب‌ترین میوه های مقوی

سیب طرفداران زیادی دارد. این میوه سرشار از ویتامین سی، فیبر، پتاسیم و… است. آنتی‌اکسیدان‌های این میوه قلب را تقویت می‌کند و خطر دیابت، سرطان و آلزایمر را کم می‌کند. همچنین سیب از میوه های استحکام بخش بوده و سبب افزایش تراکم استخوان می‌شود.

هندوانه یک آب‌رسان بی‌نظیر

هندوانه ویتامین آ و سی بسیاری دارد و از آنتی‌اکسیدن‌هایی مثل لیکوپن، کارتنوئید و کوکور بیتاسین سرشار است. تحقیقات نشان می‌دهند لیکوپن خطر مبتلا شدن به سرطان‌هایی مانند سرطان دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد و همچنین کوکوربیتاسین ای از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند. ۹۲ درصد این میوه مقوی از آب تشکیل شده و در نتیجه بسیار آ‌ب‌رسان است که سبب می‌شود احساس سیری کنید.

هندوانه یک آب‌رسان بی‌نظیر

گیلاس کاهش‌دهنده التهاب

این میوه سرشار از پتاسیم، فیبر و ویتامین سی است. گیلاس سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل کارتنوئید و آنتوسیانین است که سبب کاهش التهاب می‌شود و از بیماری‌ها می‌تواند جلوگیری کند. این میوه همچنین دارای ملاتونین است. ملاتونین یک هورمون است که به مغز زمان خواب را می‌رساند. این خاصیت موجب شده به درمان بی‌خوابی و دیگر اختلالات آن کمک کند.

توت فرنگی یک میوه بسیار سالم

توت فرنگی بسیار مغذی است. این میوه گلوکز بسیار کمی دارد و خوردن آن سبب بالا رفتن قند خون نمی‌شود. از ویتامین‌ها و مواد مغذی این میوه می‌توان به منگنز، ویتامین سی و پتاسیم اشاره کرد. همچنین توت فرنگی از ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند. این میوه از سالم‌ترین میوه های استحکام بخش بوده و از رشد سرطان جلوگیری می‌کند.

کرن‌بری و رفع عفونت‌های ادراری

این میوه سرشار از خواص مختلف است، ویتامین سی، ای و کا در این میوه بسیار یافت می‌شود و حاوی مقداری از آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنول فلاوانول است که سلامت بدن را تقویت می‌کند. آب و عصاره این میوه از میوه های مقوی، برای جلوگیری از عفونت‌های ادراری بسیار مفید فایده است.

زیتون یک میوه پرخاصیت

زیتون سرشار از آهن، مس، کلسیم و ویتامین ای است. این میوه از بیماری‌های قلبی و التهابات جلوگیری کرده و با آسیب‌های کبدی مبارزه می‌کند. زیتون مانند آووکادو عمل می‌کند و برای سلامت قلب و پیشگیری از سرطان بسیار مفید است. همچنین این میوه محبوب مانع از ابتلا به پوکی استخوان می‌شود.

زیتون یک میوه پرخاصیت

انگور از برترین میوه های مقوی

دانه‌های انگور مقدار زیادی گلوکز دارند و جزو میوه های مقوی به حساب می‌آیند. به طور تقریبی هر پیمانه انگور ۱۳۶ گرم آب دارد. به همین دلیل این میوه آب بدن را افزایش می‌دهد و سبب ایجاد حس تازگی در بدن می‌شود. این میوه از بهترین میوه‌های انرژی‌زاست. البته بهتر است افرادی دچار بیماری دیابت هستند از خوردن این میوه خودداری کنند.

بلوبری از میوه های استحکام بخش

این میوه جزو بهترین میوه های مقوی است. بلوبری بیشترین آنتی‌اکسیدان را در مقایسه با دیگر میوه‌ها دارد. همان‌طور که می‌دانید آنتی‌اکسیدان خطر مبتلا شدن به بیماری‌هایی چون بیماری قلبی، آلزایمر و دیابت را کم می‌کند. این میوه استحکام بخش معروف است به اینکه بر سیستم ایمنی بدن را به طور چشم‌گیری بهبود می‌بخشد. این میوه از بدن در برابر استرس و عفونت‌های ویروسی محافظت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه از مغز حفاظت و سبب تقویت حافظه می‌شود.

میوه های استحکام بخش

در آخر

همان‌طور که در این مطلب به آن اشاره کردیم، میوه‌ها خواص گوناگونی دارند که سبب می‌شود هرکدام تاثیرات مثبت فراوانی بر بدن بگذارند. علاوه بر جذابیت ظاهری و طعم فوق‌العاده این مواد خوراکی، خواص بی‌نظیر این میوه‌ها سبب شده است جزوی جدایی ناپذیر از برنامه غذایی هر روز ما باشند.

با خوردن این میوه های استحکام بخش و همچنین میوه های قوی، سلامتی خود را تضمین کنید و از آنان لذت ببرید.


مجله پیکاپک » میوه‌ هایی که در استحکام بدن کمک می‌کنند