admin

نشانه‌های کمبود ویتامین را بشناسید

نویسنده: admin 8 November 2021 1.42K بازدید

ویتامین‌ها یکی از اصلی‌ترین مواد سازنده‌ی بدن هستند که نیازهای متابولیک بدن را فراهم می‌کنند. کمبود ویتامین‌های مختلف در بدن علایم و نشانه‌های مختلفی به همراه دارد که ما در این مقاله به طور کامل به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع ویتامین‌ها در غذاهای مختلفی وجود دارند. مصرف ویتامین‌ها ضروری است و‌کمبود آن‌ها بیماری‌های مختلفی به دنبال دارد. ویتامین‌ها انواع بسیاری نظیر: A، ویتامین‌های خانواده‌ی B، C، D، E وK  دارند.

ویتامین A

بدن همه‌ی ما برای عملکرد طبیعی خود به ویتامین Aنیاز دارد. این ویتامین یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌های موجود در بدن است.

ویتامین A در دسته‌ی ویتامین‌های محلول در چربی قرار دارد. این ویتامین در کبد ذخیره می‌شود. کمبود ویتامینA بسیار نادر است و عوامل زمینه‌ای سهم عمده‌ای در این کمبود دارند. البته دقت کنید کمبود این ویتامین در کوتاه مدت عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند، چراکه مقداری از این ویتامین همیشه در کبد ذخیره است و در هنگام نیاز آزاد می‌شود.

نشانه‌های کمبود ویتامین A

نشانه‌های کمبود ویتامین A

  • خشکی پوست
  • خشکی چشم
  • شب کوری
  • ناباروری
  • رشد دورهنگام
  • آکنه و جوش
  • کم خونی
  • تضعیف سیستم ایمنی

مواد غذایی دارای ویتامین A

بالاترین غلظت ویتامین A در سیب زمینی شیرین یافت می‌شود. همچنین جگر سیاه، ماهی، تخم مرغ، شیر، سبزیجات زرد و نارنجی مانند کدو حلوایی، هویج و اسفناج سرشار از ویتامین A هستند.

ویتامین E

ویتامین Eبرای عملکرد طبیعی و درست بدن ضروری است. این ویتامین هم مانند ویتامینA

در دسته‌ی ویتامین‌های محلول در چربی قرار دارد و نیاز به جذب چربی از رژیم غذایی دارد.

کمبود ویتامین Eچندان شایع نیست اما برخی از نوزادان نارس دچار کمبود این ویتامین می‌شوند.

نشانه‌های کمبود ویتامین E

  • ضعف ماهیچه‌ها
  • مشکلات تعادل و قدم زدن
  • وخامت دید
  • مشکلات سیستم ایمنی

مواد غذایی دارای ویتامین E

موادی نظیر: ماهی سالمون، خرچنگ، آجیل و غلاتی مانند: فندق، بادام، بادام زمینی، بادام هندی، انبه، کیوی، زیتون پرورده، روغن جوانه گندم و بسیاری مواد غذایی دیگر سرشار از این ویتامین هستند.

شما می‌توانید با اطمینان خاطر مداد غذایی سرشار از ویتامین E را از وبسایت پیکاپک خریداری نمایید.

ویتامین‌های گروه B

انواع مختلف ویتامین‌های Bدر بسیاری از اندام‌ها و سیستم‌های بدن نقش مهمی دارند. این ویتامین‌ها در بدن با یکدیگر همکاری دارند، اما هرکدام وظیفه مخصوص به خود را برعهده دارد. ویتامین‌های گروه B در حفظ و افزایش سطح انرژی بدن اهمیت بالایی دارند. همچنین این ویتامین‌ها در سلامت چشم و سلامت پوست تاثیر بسیاری دارند.

ویتامین‌های گروه B  در بدن ذخیره نمی‌شوند و تنها از طریق مواد غذایی دریافت می‌شوند. اما ویتامین B12  به طور استثنا در کبد به مدت 5 تا 7 سال ذخیره می‌شود.

ویتامین B1

ویتامین B1یا تیامین به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند و کمبود آن در بدن با نشانه‌های ظاهری در پوست همراه است. این ویتامین فواید عصب شناختی دارد.

نشانه‌های کمبود ویتامین B1

  • بی اشتهایی
  • گیجی
  • ترک خوردن دور دهان
  • کاهش وزن
  • علایم قلبی و عصبی

ویتامین B2

ویتامین B2یا ریبوفلاوین هم به طور طبیعی و هم مصنوعی قابل دریافت است. این ویتامین در ساخت سلول‌های قرمز خونی و افزایش انرژی بدن بسیار اثر گذار است.

نشانه‌های کمبود ویتامین B2

نشانه‌های کمبود ویتامین B2

  • قرمز شدن چشم‌ها و حساسیت به نور
  • احساس سوزش چشم
  • کاهش شفافیت بینایی
  • خشکی و سوزش لب‌ها
  • زخم شدن زبان
  • التهاب دهان
  • خشکی یا چربی غیرعادی موی سر
  • ایجاد چروک‌های زودهنگام
  • شکنندگی ناخن‌ها

در صورتی که شدت کمبود ویتامین B2افزایش یابد، مشکلاتی نظیر: عملکرد نامناسب سیستم اعصاب، بلعیدن غذا و افزایش رشد ممکن است ایجاد شود.

ویتامین B3

ویتامین B3 یا نیاسین نقش بسیار مهم و اثرگذاری در سلامت پوست، دستگاه گوارش و سلامت مغز دارد.

نشانه‌های کمبود ویتامین B3

  • ضعف عضلانی
  • بی اشتهایی و سوءهاضمه
  • ضایعات پوستی
  • گیجی و منگی
  • درد و سوزش در گلو، سینه و معده
  • گردش خون ضعیف
  • سردردهای شدید

ویتامین B6

ویتامین B6یا  پیریدوکسین نقش به سزایی در فعالیت‌های زیستی بدن دارد. همچنین این ویتامین تاثیر فراوانی در حافظه، حرکت و… دارد.

نشانه‌های کمبود ویتامین B6

  • تغییر در خلق و خو مانند کج خلقی، اضطراب، افسردگی
  • دردهای عضلانی
  • کمبود انرژی یا خستگی
  • تشدید علایم کم خونی
  • ضعف و بی خوابی
  • اختلال ایمنی سلول

فولات

فولات یا ویتامین B9به ساخت و ترمیمDNA و تولید گلبول‌های قرمز خون کمک بسیاری می‌کند.

این ویتامین در دوران بارداری ضروری است و نبود آن جنین را به نقایص سیستم عصبی مبتلا می‌کند. زیرا در صورت بروز این کمبود هنگام بارداری، لوله عصبی جنین به صورت کامل تشکیل نمی‌شود و سلامت جنین به خطر می‌افتد.

نشانه‌های کمبود فولات یا ویتامین B9

  • خستگی
  • خاکستری شدن موها
  • زخم های دهان
  • ورم زبان
  • مشکلات رشد
  • رنگ پریدگی پوست
  • تنگی نفس

ویتامین B12

ویتامین B12یا کوبالامین برای سلامت بافت عصبی، عملکرد مغز و تولید گلبول های قرمز ضروری است .

بدن انسان می تواند این ویتامین را تا چهار سال در خود ذخیره کند و چون محلول در آب است هرگونه مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می‌شود.

نشانه‌های کمبود ویتامین B12

  • پوست به رنگ زرد کم رنگ درمی‌آید.
  • زخم های دهانی
  • اختلال بینایی
  • مشکلات عصبی و استرس های مزمن
  • کم خونی

مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B

ویتامین B1و B2 به فراوانی در تخم مرغ، سبزی‌های تیره رنگ مانند اسفناج و…، غلات یافت می‌شود.

مرغ، ماهی و جگر سیاه منبع مناسبی برای دریافت ویتامین B3 است.

ماهی تن و آزاد، سینه‌ی مرغ و غلات نیز سرشار از ویتامین B6هستند.

در چغندر و مرکبات به فراوانی ویتامین B9 دیده می‌شود. اگر به دنبال منبعی برای دریافت ویتامین B12هستید، گوشت قلوه قرمز بهترین منبع برای دریافت این ویتامین است.

ویتامین C

ویتامین C یکی از مواد مغذی و ضروری بدن است که به منظور جلوگیری از کمبود آن باید مرتبا استفاده شود.

علایم کمبود ویتامین C

  • خشکی و آسیب دیدگی پوست
  • ایمنی ضعیف
  • کم خونی ناشی از کمبود آهن مزمن
  • خستگی همیشگی
  • افزایش بی رویه وزن
  • درد و التهاب مفاصل
  • ضعیف شدن استخوان ها
  • خونریزی لثه و پوسیدگی دندان‌ها

مواد غذایی دارای ویتامین C

این ویتامین در موادی نظیر: اسفناج، کیوی، کلم بروکلی، جعفری تازه، توت فرنگی، لیمو، زعفران، پیازچه و بسیاری موارد دیگر به فراوانی یافت می‌شود‌.

شما می‌توانید از طریق وب سایت پیکاپک باکیفیت‌ترین مواد دارای ویتامین Cرا خریداری نمایید.

ویتامین D

ویتامین Dویتامین بسیار مهمی است که تاثیر فراوانی روی سیستم بدن دارد. این ویتامین برخلاف دیگر ویتامین‌ها مانند هورمون عمل کرده و در تک تک سلول‌های بدن گیرنده دارد. کمبود این ویتامین بسیار شایع است.

نشانه‌های کمبود ویتامین D

  • بیماری و عفونت مداوم
  • خستگی مفرط و ضعف
  • درد کمر و استخوان
  • افسردگی
  • پوسیدگی استخوان
  • ریزش مو
  • درد عضلات

مواد غذایی دارای ویتامین D

این ویتامین در مواد غذایی بسیاری نظیر: ماهی سالمون، کنسرو تن ماهی، میگو، زرده تخم مرغ، انواع قارچ‌ها، شیر گاو، شیر سویا و بسیاری مواد دیگر به فراوانی یافت می‌شود.

ویتامین K

کمبود ویتامین Kدر بزرگسالان نادر است اما در نوزادان بسیار اتفاق می‌افتد‌. اصلی‌ترین علامت کمبود ویتامین Kخونریزی شدید در اثر عدم تشکیل لخته خون است.

خونریزی شدید علایمی نظیر: خون مردگی زیر ناخن، مدفوع تیره، قیرمانند یا همراه با خون و کبودی بدن به دنبال دارد.

مواد غذایی دارای ویتامین K

این ویتامین در مواد غذایی بسیاری نظیر: روغن سویا، لوبیا سبز، اسفناج، بروکلی، مرغ، گوشت کبد گاو و بسیاری دیگر از مواد غذایی یافت می‌شود.

در آخر

کمبود ویتامین‌های مختلف در بدن نشانه‌هایی نظیر: سطح انرژی پایین، بی حسی یا مورموری دست و پا، گرفتگی عضلات به‌ویژه در ساق و پنجه پا، جوش‌های بزرگ قرمز رنگ در روی پوست به همراه ریزش مو و خشکی گوشه لب‌ها را به دنبال دارد. سهم عمده‌ی این کمبود از طریق مواد غذایی رفع می‌شود.

شما می‌توانید از طریق وب سایت پیکاپک بهترین و باکیفیت‌ترین مواد غذایی که انواع ویتامین‌ها را در برمی‌گیرد، خریداری نمایید.


Pikapak Blog » نشانه‌های کمبود ویتامین را بشناسید